Skanska tilldelas ytterligare GBP 78M, cirka 970 miljoner kronor, för arbeten på höghastighetsjärnvägen HS2 i UK

Skanska, som en del av ett joint venture med Costain och STRABAG, tilldelats ytterligare GBP 78M, cirka 970 miljoner kronor, inom ett befintligt kontrakt med HS2 Ltd för arbeten på den första fasen av den nya höghastighetsjärnvägen i Storbritannien. Det kommer att inkluderas i orderingången för Europa i det andra kvartalet 2022.

Tilldelningen avser planerade och överenskomna förändringar av omfattningen av arbetet inom kontraktet. Sammantaget ligger det i linje med HS2:s budget.

Kontraktet är totalt värt GBP 1,2 miljarder, cirka 15 miljarder kronor, för Skanska och omfattar utformning och byggnation av större tunnlar vid infarten till Londonterminalen vid Euston station.

Sedan HS2 Ltd gav projektet grönt ljus att påbörjas i april 2020 har betydande framsteg gjorts. Detta inkluderar stora markarbeten, arbete med montering av den första tunnelborrningsmaskinen, för uppstart i sommar, samt byggnation av större strukturer, såsom ett nytt logistiknav för järnvägstransporter - vilket kommer att ta eliminera en miljon lastbilsresor från Londons vägar. Totalt arbetar för närvarande 3 500 personer med denna del av projektet.

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Skanska använder sin kunskap och förmåga att blicka framåt till att forma hur människor lever, arbetar och umgås. Vi har funnits i mer än 135 år och är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 148 miljarder kronor under 2021. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos 30 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.