Skanska uppgraderar järnväg i Prag för 420 miljoner kronor

Skanska har fått uppdraget att rusta upp en järnvägssträcka för snabbtåg i Prag. Kontraktet uppgår till totalt CZK 2 miljarder, 654 miljoner kronor, varav Skanskas andel uppgår till 64 procent, motsvarande ca 420 miljoner kronor. Ordersumman inkluderas i orderingången för det tredje kvartalet. Kund är den tjeckiska järnvägsmyndigheten och projektet finansieras genom den statliga fonden för transportinfrastruktur.

Uppdraget gäller en ca 9 km lång sträcka som ska anpassas för höghastighetståg och förbindas med den nya järnvägslänken som Skanska bygger sedan tidigare i Prag. I det nu aktuella projektet ingår uppgradering av två befintliga spår och nybyggnad av ett tredje spår. Dessutom ingår renovering av ett antal broar och byggande av bullerskydd utmed sträckningen. Arbetet inleddes i september och beräknas pågå i tre år. Skanska leder projektet som genomförs i ett konsortium med SSŽ, ett dotterbolag till Vinci. Skanska Czech Republic, som är Tjeckiens största byggföretag, omsatte 2005 cirka 10 miljarder kronor. Bolaget har ca 7.000 medarbetare. Bland bolagets större pågående projekt återfinns utbyggnad av tunnelbana och järnvägar i Prag samt ett nytt huvudkontor för den tjeckiska banken ČSOB. För ytterligare information, kontakta: Peter Gimbe, presschef Skanska AB, 070-5438838 Ondrej Such, presschef Skanska Czech Republic, +420 267 095 444