Skanska upprepar finansiella mål på kapitalmarknadsdag

Report this content

Skanska upprepar sina befintliga finansiella mål under kapitalmarknadsdagen i London idag, där vd och koncernchef Anders Danielsson kommer att presentera en uppdatering gällande affärsstrategin och den kommersiella inriktningen framåt.

"Vi har under en längre tid varit framgångsrika i vårt arbete med att stärka lönsamheten i vår Byggverksamhet. Vi har nu en diversifierad och stabil byggverksamhet med en stark och hållbar utveckling. Som koncern är vi finansiellt starka, vilket innebär att vi styr över våra egna beslut när vi navigerar på cykliska marknader inom Projektutveckling. Uppbyggnaden av vår egen portfölj inom Förvaltningsfastigheter utvecklas mycket bra”, säger Anders Danielsson.

Koncernens upprepade finansiella mål:

• Byggverksamheten, rörelsemarginal: ≥ 3,5%
  • Projektutvecklingsverksamheter: avkastning på sysselsatt kapital ≥ 10%
  • Förvaltningsfastighter: avkastning på sysselsatt kapital ≥ 6%
  • Koncernen: avkastning på eget kapital: ≥ 18%
  • Koncernen: limit justerad nettoskuld: -10 miljarder kronor
  • Koncernen: utdelningsandel: 40-70%

Presentationerna kommer att hållas under eftermiddagen lokal brittisk tid, med start 13 00 GMT/14.00 CET. För att delta digitalt vänligen klicka här. Inspelat material kommer att göras tillgängligt efter kapitalmarknadsdagen.

För ytterligare information kontakta:

Antonia Junelind, SVP Investor Relations, Skanska AB, tel 010 448 62 61

Jacob Birkeland, Head of Media Relations and Public Affairs, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska använder sin kunskap och förmåga att blicka framåt till att forma hur människor lever, arbetar och umgås. Vi har funnits i mer än 135 år och är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 162 miljarder kronor under 2022. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos 28 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.