Skanska utser nya VD:ar för Skanska Norge, Skanska Polen och Skanska UK

Report this content

Som ett resultat av de tidigare meddelade förändringarna i koncernledningen utser Skanska tre nya affärsenhetschefer. Petter Eiken blir ny VD för Skanska Norge, Krzysztof Andrulewicz blir ny VD för Skanska Polen och Mike Putnam blir ny VD för Skanska UK. Förändringarna genomförs den 1 oktober

– Samtliga är erfarna chefer med utmärkta ledaregenskaper och som visat framgångsrika resultat i Skanska. Utnämningarna visar att fokus på att utveckla våra medarbetare i Skanska ger resultat, och idag har vi en mycket god bas av talanger för framtiden och har därmed möjlighet att i stor utsträckning rekrytera internt, säger Johan Karlström, Skanskas VD och koncernchef. Petter Eiken var VD för Skanska Norge 2001-2004 och blev sedan vice VD i Skanska och medlem av koncernledningen. Han tog över som tillförordnad VD för Skanska Norge i juni när Geir Aarstad bestämde sig för att lämna sin post för ett nytt jobb utanför Skanska. Krzysztof Andrulewicz har lång erfarenhet i Skanska och har de senaste fyra åren varit vice VD i Skanska Polen med ansvar för husbyggnadsverksamheten. Bland mycket annat är han välkänd i Skanska för sitt stora fokus på kundrelationer. Mike Putnam är vice VD i Skanska UK och har genom åren varit ansvarig för anläggningsverksamheten så väl som för husbyggnad. Han har uppvisat goda resultat och har ett starkt fokus på att driva arbetsmiljöarbetet. – Petter har gjort ett mycket bra jobb i SET och jag är övertygad om att han kommer att ha en viktig roll i utvecklingen av Skanska Norge framöver. Krzysztof och Mike har lång erfarenhet i Skanska och jag vet att de båda har vad som krävs för att i sina nya roller ytterligare stärka Skanskas position på sina respektive hemmamarknader, säger Johan Karlström. – Jag är också glad att se att förändringen av Skanska UK har startat på ett framgångsrikt sätt. Detta arbete kommer att fortsätta, både vad gäller att förbättra lönsamheten men också att införa ett gemensamt sätt att arbeta i affärsenheten. För ytterligare information, kontakta: Pontus Winqvist, direktör Investor Relations, Skanska AB, tel 010-448 88 51. Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 38. Direktlinje för media: 010-448 88 99