Skanskas styrelse föreslår utdelning

Report this content

Skanskas styrelse har beslutat att föreslå utdelning till aktieägarna om 3,25 kronor per aktie och har därför beslutat att kalla aktieägarna till en extra bolagsstämma den 22 oktober 2020. Kallelsen kommer att publiceras separat.

Den 24 mars 2020 meddelade styrelsen, mot bakgrund av den rådande osäkerheten till följd av Covid-19, sitt beslut att dra tillbaka utdelningsförslaget till årsstämman om 6,25 kronor per aktie. Styrelsen meddelade också sin ambition att under hösten kalla till en extra bolagsstämma för beslut om utdelning om förutsättningarna medgav. Vid årsstämman den 26 mars 2020 beslutades i enlighet med styrelsens förslag att någon vinstutdelning inte skulle lämnas till aktieägarna.

Under de senaste månaderna har osäkerheten minskat men det finns ändå anledning att vara återhållsam. Vid en sammanvägd bedömning har styrelsen beslutat att föreslå en utdelning om 3,25 kronor per aktie för beslut på extra bolagsstämma den 22 oktober 2020.

”Skanska är fortsatt starkt finansiellt och operativt, därför föreslår styrelsen utdelning till våra aktieägare.” säger Hans Biörck, styrelseordförande i Skanska.

För ytterligare information kontakta:

André Löfgren, Senior Vice President Investor Relations, Skanska AB, tel: 010 448 13 63

Jacob Birkeland, Head of Media Relations, Skanska AB tel: 010 449 31 34

Caroline Fellenius-Omnell, Executive Vice President, Chefsjurist, Skanska AB, tel: 010 449 29 23

Direktlinje för media, tel: 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska är en världsledande aktör inom bygg och projektutveckling på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Med utgångspunkt i bolagets värderingar vill Skanska bidra till ett bättre samhälle och erbjuder innovativa och hållbara lösningar för såväl enkla som komplexa uppdrag. Koncernen har cirka 35 000 medarbetare och omsättningen under 2019 uppgick till 177 miljarder kronor.

Denna information är sådan som Skanska AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom Senior Vice President Investor Relations försorg, för offentliggörande den 23 september 2020 kl. 17:30.