Skanskas styrelse har beslutat att förvärva egna B-aktier

Styrelsen har beslutat att utnyttja årsstämmans bemyndigande att förvärva egna B-aktier på Nasdaq Stockholm för att säkerställa leverans av aktier till deltagare i Skanskas aktiesparprogram Seop 6.

Styrelsen har vid konstituerande styrelsemöte den 27 mars 2024 beslutat att utnyttja det av årsstämman 2024 beslutade bemyndigandet att förvärva egna B-aktier på följande villkor för att säkerställa leverans av aktier till deltagare i Skanskas aktiesparprogram för räkenskapsåren 2023, 2024 och 2025 som beslutades av årsstämman 2022 (Seop 6). Förvärv får ske vid ett eller flera tillfällen, dock längst intill årsstämman 2025, av högst 2 400 000 B-aktier på Nasdaq Stockholm till ett pris inom det vid var tid gällande kursintervallet, varmed avses intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs. Förvärvade egna B-aktier får överlåtas till deltagare i Seop 6 i enlighet med de villkor som beslutades av årsstämman 2022.

Den 27 mars 2024 hade Skanska 9 525 185 B-aktier i eget förvar.

Caroline Fellenius-Omnell, Executive Vice President, Chefsjurist, Skanska AB, tel 010 449 29 23

Antonia Junelind, Senior Vice President Investor Relations, Skanska AB, tel 010 448 62 61

Jacob Birkeland, Head of Media Relations and Public Affairs, Skanska AB, tel 010 449 19 57

Skanska använder sin kunskap och framtidsinsikt för att bidra till hur människor lever, arbetar och samverkar. Vi är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 157 miljarder kronor under 2023. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos cirka 27 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.