Stein Ivar Hellestad utsedd till ny vd för Skanska Norge

Skanska har utsett Stein Ivar Hellestad till ny vd för Skanska Norge. Stein Ivar tillträder sin nya tjänst idag.

– Stein Ivar är en värderingsdriven ledare med ett kommersiellt mindset, som spelat en avgörande roll i Skanska Norges utveckling och prestationer under senare år. Med över 20 år i branschen, varav 13 år i Skanska Norges koncernledning, har han alla förutsättningar att utveckla verksamheten vidare, säger Ståle Rød, Executive Vice President, Skanska Group.

Stein Ivar Hellestad är för närvarande finanschef för Skanska Norge och är sedan den 1 januari 2023 likaså tillförordad vd för Skanska Norge.

– Vår strategi och kommersiella inriktning är tydlig med fortsatt stort fokus på lönsamheten i Byggverksamheten. Stein Ivar har lång erfarenhet och väldokumenterade meriter som framgångsrik ledare med tydligt fokus på att ytterligare förbättra våra prestationer på den norska marknaden. Jag ser fram emot att arbeta närmare Stein Ivar i hans nya roll, säger Anders Danielsson, vd och koncernchef, Skanska.

Stein Ivar Hellestad kommer i sin nya roll att rapportera till Ståle Rød. Arbetet med att hitta en ersättare till tjänsten som finanschef för Skanska Norge pågår.

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Skanska använder sin kunskap och förmåga att blicka framåt till att forma hur människor lever, arbetar och umgås. Vi har funnits i mer än 135 år och är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 162 miljarder kronor under 2022. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos 28 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.