Två nya medlemmar i Skanskas koncernledning

Roman Wieczorek, idag VD för Skanska Polen, och Mats Williamson, idag VD för Skanska UK, utses till vice VD och nya medlemmar av Skanskas koncernledning (Senior Executive Team, SET).

Petter Eiken, vice VD i Skanska, medlem av koncernledningen och tillförordnad VD för Skanska Norge, kommer nu att permanent ta över VD-posten i Skanska Norge. Thomas Alm, vice VD och medlem av koncernledningen, får rollen som direktör för Risk Management i Skanska, en nyinrättad post i koncernen. – De här förändringarna är ett naturligt steg i att förbereda SET att ta Skanska till nya nivåer. De kommande åren innehåller flera betydande utmaningar, bland annat att hantera den tuffa marknadssituationen och att fortsätta utveckla Skanskas strategi, säger Johan Karlström, Skanskas VD och koncernchef. Roman Wieczorek har varit VD för Skanska Polen sedan 2005. Innan dess ingick han i den lokala ledningsgruppen och hade en viktig roll i den framgångsrika omstöpningen av Skanskas polska verksamhet. Mats Williamson har erfarenhet av många olika uppgifter i Skanska. Innan han blev VD för Skanska UK i juli 2008 ledde han Skanska Sverige i sex år. Han har också omfattande erfarenhet av stora och komplicerade projekt från sin tid som VD för den tidigare affärsenheten Skanska International Projects och från positionen som projektdirektör för Öresundsbron. – Mats och Roman för båda med sig viktig kunskap och erfarenhet till SET, från våra viktiga marknader i Sverige, Central- och Östeuropa och från Storbritannien. De har visat väldigt goda resultat i Skanska och är exempel på ett utmärkt ledarskap, säger Johan Karlström. Petter Eiken har i koncernledningen varit ansvarig för de nordiska byggverksamheterna och har haft ett särskilt fokus på att stärka integrationen mellan enheterna och att ta tillvara synergier, exempelvis inom inköp på nordisk nivå och kring den nya, effektiva plattformen för bostadsbyggande, Skanska Xchange. Han kom till SET från posten som VD för Skanska Norge, en roll han nu återvänder till vilket ger honom möjlighet att arbeta närmare affärsverksamheten. Thomas Alm har varit ansvarig för Skanska Latinamerika inom SET och han har också lett den mycket viktiga utvecklingen av Skanskas riskhanteringsprocesser. Han är därför väl rustad att nu ta sig an den nya positionen som direktör för Risk Management i Skanska. – Jag är glad att den nya organisationen är ett bra exempel på vår ambition att skapa olika karriärvägar i Skanska, så att våra medarbetare kan röra sig mellan linje- och stabspositioner, mellan projekt och kontor och också mellan olika chefsnivåer. Det ger möjlighet för en bra koppling mellan individernas behov och önskemål och företagets prioriteringar, säger Johan Karlström. Ovan nämnda förändringar genomförs från 1 oktober, med undantag för Roman Wieczorek som blir medlem av koncernledningen från 1 januari 2010. Ansvarsområden i Skanskas koncernledning: Johan Karlström, VD och koncernchef, och i koncernledningen ansvarig för Legal Affairs, Risk Management och Human Resources. Hans Biörck, vice VD och ekonomi- och finansdirektör, ansvarig för Financial Services, Controlling, Corporate Finance, Reporting och Internal Audit. Tor Krusell, vice VD, ansvarig för Skanska Bostadsutveckling Norden och IT. Claes Larsson, vice VD, ansvarig för Skanska Norge, Skanska Finland, Skanska Sverige, Skanska Kommersiell Utveckling Norden och Skanska Kommersiell Utveckling Europa. Karin Lepasoon, vice VD, ansvarig för Communications, Investor Relations och för Knowledge Sharing. Mike McNally, vice VD, ansvarig för Skanska USA Building, Skanska USA Civil och Skanska Latinamerika. Roman Wieczorek, vice VD, ansvarig för Skanska Tjeckien och Skanska Polen. Mats Williamson, vice VD, ansvarig för Skanska Infrastructure Development, Skanska UK och för Sustainability. För ytterligare information, kontakta: Pontus Winqvist, direktör Investor Relations, Skanska AB, tel 010-448 88 51. Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 38. Direktlinje för media: 010-448 88 99