Debatt - Svenska Dagbladet: Upphovsrätten måste stå på kulturskaparnas sida

En stark upphovsrätt på de enskilda kulturskaparnas sida är garanten för utveckling, mångfald och tillväxt, skriver Alfons Karabuda, kompositör och ordförande i ECSA och SKAP, i en replik.

Upphovsrätt är näringspolitik, skriver Stockholms Handelskammarens IT-expert Fredrik Sand på Brännpunkt (5/6). Att Stockholms Handelskammare intresserar sig för upphovsrätt är välkommet. Den debatt som förs i dag bör i möjligaste mån föras från alla perspektiv. Allt för länge har den handlat om ett skyttegravskrig mellan en medie- och nöjesindustri å ena sidan, fildelande pirater å den andra.

Det var därför SKAP och 24 andra kulturskaparorganisationer gick samman i nätverket Kulturskaparna för ett drygt år sedan. För att debatten behövde kompletteras med vår röst. Kulturskaparnas röst. Om upphovsrätten reduceras till att handla om motsättningen mellan en protektionistisk industri och en full och fri tillgänglighet av denna industris produkter, kommer vi kulturskapare i kläm.

Det är därför bra när näringslivet blandar sig i debatten. För Sand har rätt – upphovsrätt är näringspolitik. I allra högsta grad. Jag borde veta – jag lever som yrkesverksam kompositör. För mig är de villkor jag verkar under avgörande. I en tid där det politiska klimatet inte bara föreslår utan kräver att kulturskapande ska drivas som företag, inte underhållas av bidragspolitik, blir dessa villkor än viktigare.

”Upphovsrättsrätten bör vidare organiseras så att det blir både lättare att använda skyddat material och att säkerställa att upphovsmännens rättigheter tillvaratas. Hittills har det senare ägnats mest uppmärksamhet”, skriver Sand. Jag förstår honom halvvägs. Men slutsatsen att upphovsmännens rättigheter hittills ägnats mest uppmärksamhet i upphovsrätten, ter sig rätt självklar. Upphovsrätten hanterar just upphovsmännens rättigheter.

Det är självklart så att tillgängligheten behöver förbättras. Det är emellertid en sanning som inte på något sätt står i motsatsförhållande till ”att säkerställa att upphovsmännens rättigheter tillvaratas”, som Sand tycks mena. Upphovsmännen, vi kulturskapare, vill i allmänhet inget hellre än att spridas. Men vi vill inte att vårt arbete exploateras av andra aktörer. En stark upphovsrätt på vår sida hjälper oss att slippa det.

En teknisk utveckling som sprungit fortare än både kulturskapare, industri och användare har skapat en miljö där vissa krafter gör allt för att skapa slagfält i svart och vitt, mellan konsument och industri, mellan fri tillgång och inlåst kultur, mellan gratiskultur och girighet, mellan gott och ont. Men så ser inte verkligheten ut. För mig som kompositör av filmmusik kan upphovsrätten vara av större vikt i förhållande till min uppdragsgivare än till den allmänhet som hör min musik i film på bio eller framför tv:n.

Uppbackade av en funktionell upphovsrätt på vår sida kan vi kulturskapare inte bara lättare förhålla oss till våra uppdragsgivare. Vi kan också lättare bidra i arbetet med att främja innovation och skapande, att öppna upp för nya former av tjänster i en digital värld. Ett exempel på detta är det arbete ECSA, SKAP och andra gör i Global Rights Database. Genom en korrekt global databas vill vi redan idag möjliggöra för kommande spännande affärsmöjligheter som vi ännu inte ens kan föreställa oss.

Näringslivet och dess företrädare är välkomna i debatten. Visst har de rätt när de säger att upphovsrätt är näringspolitik. Just därför är den viktig. Viktig för mig som enskild kulturskapare, men också viktig för dem som vill använda mitt arbete i sina affärer. Tillsammans utgör vi den sektor EU pekar ut som framtiden.

Låt oss se en politik som på allvar tar vara på potentialen i denna framtidssektor och som skapar tillväxt på lång sikt, oavsett vilket departement som hanterar paragraferna i lagen. Och låt det ske i samarbete med dem som faktiskt möjliggör den framtidssektor som alla andra talar om och vill vara med och dra nytta av – de enskilda kulturskaparna.

ALFONS KARABUDA
ordförande ECSA, European Composer & Songwriter Alliance, och SKAP, Föreningen Svenska Kompositörer Av Populärmusik