Karabuda bloggar: "Nu startar EU-samtalen om musikens digitala framtid"

Foto: Elzbieta Kubok

SKAP:s ordförande Alfons Karabuda bloggar här personligt om sitt uppdrag. Följ alla hans inlägg på Content is King

Igår fick vi möjlighet att förenkla och förbättra – samtidigt som vi kunde visa på vikten av varje upphovsmans unika röst och uttryck. Målet är fortsatt säkrad mångfald till glädje för såväl allmänhet som ekonomi.

Kultursektorn växer i Europa och är spjutspetsen i EU:s framtidsarbete. I förra veckan fick vi ny statistik från Musiksverige som visade att det samma gäller även nationellt:

• Musikbranschens tillväxt var under 2011 högre än landets totala tillväxt
  • Omsättningen låg på 6,3 miljarder kronor
  • Onlineförsäljningen gick om den fysiska, med 56 procent av marknaden
  • Konserter drog in mest – därefter upphovsrättsliga intäkter med hela 27 procent – mer än försäljningen av inspelad musik. Det är tydligt att andra aktörer använder musik mer än någonsin i sina affärer. Självklart ska då den som gör musiken ha sin del av kakan.

För det är just det saken handlar om. Att få en bit av kakan. Därför var jag stolt att företräda kreatörer på EU-kommissionens stakeholder-möte går. Stolt över att vi kreatörer och det vi skapar var själva orsaken till att alla var samlade i Bryssel.

EU vill ha en bit av den för att fortsätta kunna vara konkurrenskraftigt, skivbolag och digitala tjänsteföretag ser möjligheter till vinst, konsumenter vill ha musik och kultur för livskvalitet. Och visst kan alla få en bit av kakan. Det förutsätter dock att vi tillåts baka, med bra ingredienser och hela redskap

Om vi skapar rättvisa och transparenta strukturer räcker det nämligen till alla. Kom ihåg: Sharing is caring.

Genom Licences for Europe tog vi några steg i rätt riktning för att skapa konkreta förslag till förenkling. Vilka är hindren för att man lätt skall kunna flytta sina tjänster och sitt innehåll vart man vill i världen? Visst ska det vara så enkelt att skaffa en licens för en ny innovativ digital tjänst att även den minsta aktören skall ha en chans?

Ett digert schema är satt och redan vid nästa möte ska vi från musiksidan peka på lyckade projekt som redan är i full gång. Jag tänker förstås på projekt som GRD och ICE.

Ett annat viktigt bidrag till Licenses for Europe är att framhålla den ideella rätten, den del av upphovsrätten som inte har med pengar att göra. Den del som garanterar rätten till ditt eget ord, att ditt uttryck och budskap inte förvanskas. Kopplingen till yttrandefriheten är stark, och den gäller oss alla. Inte bara dem som EU vill se på en digital inre marknad. Därför är den också så viktig.

Trött och nöjd efter denna första dag av den digitala agendan för musiken kan jag konstatera att det är genom att delta man påverkar. De som är en del av den kulturella näringskedjan, oavsett storlek, jobbar hårt i riktning mot framtiden. Med en digital agenda för musiken lyfter vi, i arbetet med alla som vill ha en del av kakan, fram innehållets värde för den digitala ekonomin.

Men inte bara det. Vi driver dialog och samarbete mellan musik, teknik och politik. Allt med fokus på den enskilde musikskaparens rättigheter och villkor. Det är så vi säkrar mångfald och tillgänglighet. För den enskilde musikskaparen har alltid, till skillnad från andra aktörer i näringskedjan, som högsta prioritet att nå ut till sin publik.

[SKAP:s ordförande Alfons Karabuda bloggar regelbundet på sin personliga blogg Content is King. Här på bloggen på MyNewsdesk återpubliceras ett urval av hans texter.]