• SKAP/

Karabuda bloggar: "Stora steg framåt för FN-utredning om konstnärliga rättigheter"

Report this content

SKAP:s ordförande Alfons Karabuda bloggar här personligt om sitt uppdrag. Följ alla hans inlägg på Content is King

Efter två långa och intensiva mötesdagar i Genève kan jag konstatera att arbetet med den utredning om konstnärliga rättigheter som FN:s råd för mänskliga rättigheter arbetar med tagit stora steg framåt. Det är särskilt glädjande att se hur vi från svenskt håll får gehör för våra åsikter på områdena yttrandefrihet och upphovsrätt.

De senaste dagarnas expertmöten följdes idag av en "public consultation" inför FN:s representanter från hela världen, organisationer för mänskliga rättigheter och andra experter på området. Från podiet problematiserade jag frågan om olika faktorer som hindrar, eller kan hindra, konstnärlig frihet, avsiktligt eller oavsiktligt.

Motiven bakom censur och andra former av ingrepp mot den konstnärliga friheten kan vara många. De flesta tänker omedelbart på politiska och religiösa intressen. Min erfarenhet som kompositör och förtroendevald representant för kompositörer är att ytterligare en stark drivkraft att begränsa konstnärlig frihet är ekonomiska intressen. Dessa kan vara svårare att identifiera, men är principiellt lika förkastliga och dessutom desto vanligare i länder som vi normalt inte förknippar med bristande yttrandefrihet för kulturskapare, som exempelvis vårt eget.

Ekonomiska intressen påverkar kompositörer, låtskrivare och textförfattare i vår yrkesmässiga vardag globalt. Starka ekonomiska krafter vill ta kontroll över våra verk och våra uttryck. Ibland vill de förändra – eller snarare förvanska – vårt arbete, nästan alltid är de ute efter att tjäna pengar på det. Det som vi har skapat. Inte de. Det handlar om en nedåtgående spiral där de enskilda kulturskapare som drabbas blir allt svagare i förhållandet till en ekonomiskt stark jätte som motpart.

Ibland tvingas vi upphöra att ge uttryck för vår röst. Eller att vi tvingas skapa efter det stora bolagets önskemål. Det innebär att samhället i allt högre grad nås av endast EN röst. Den med ekonomiska muskler.

Är det att främja mångfald? Nej
Är det att främja konstnärlig frihet? Nej
Är det bra för demokratin och samhället i stort? Nej.

När vi i Sverige talar om upphovsrätt handlar det inte alls om den copyright vi finner i USA eller England. I resten av Europa talar vi om authors' rights när vi inkluderar ideell upphovsrätt, en aspekt som saknas i USA och England. Den aspekt som syftar till att garantera vår yttrandefrihet.

Det här är något som upphovsrättsextremister inte förstått. Att enskilda kulturskapare behöver upphovsrättsskyddet för att värna vår egen röst och vårt eget uttryck. En stark upphovsrätt på den enskilda kulturskaparens sida (där den hör hemma!) innebär rätten till sin egen röst, att ingen annan får använda eller förvanska ens uttryck mot ens vilja. Jag skrev om detta i min förra bloggpost.

Och här gör upphovsrätten nytta närmare än vad man tror. Tidigare i år gick SKAP in och stöttade Börge Ring, upphovsman bakom psalmen "För att du inte tog det gudomliga" när SD-Kvinnor utan tillstånd använde den i en reklamfilm – helt emot Börge Rings vilja och avsikt. Tack vare de rättigheter Ring har som upphovsman, avlägsnades musiken från filmen efter SKAP:s krav.

Just det här caset berättade jag om idag. Det var fullsatt i rum XXI i Palais des Nations och många medlemstater visade engagemang. Mest kanske de stater som i våra ögon inte alltid ser ut som om de sätter konstnärlig frihet högst upp på agendan. Gemensamt för dessa var att de ständigt framhöll "kulturskaparens ansvar". Kulturskapare måste ta ansvar för sitt eget agerande när de provocerar fram angrepp, var resonemanget. Mycket i samma anda som när svenska organiserade pirater menar att fildelning är enskilda kulturskapares "eget fel" om de inte lär sig att "hänga med i tiden".

Jag fick möjlighet till de avslutade orden i konsultationen och gav då min egen syn på vad konstnärligt ansvar handlar om:

Att göra sin röst hörd och visa sina åsikter.

Det är på det sättet man bygger ett starkt och gott samhälle. Och här menar jag att kulturen tar och bär ett stort ansvar. Kulturskapare står längst fram på barrikaderna i demokratiprocessenrunt om i världen. Vi uttrycker det som många andra inte vågar, förmår eller har möjlighet till, och just därför är värnandet av konstnärliga rättigheter minst lika viktigt som värnandet av andra rättigheter.

[SKAP:s ordförande Alfons Karabuda bloggar regelbundet på sin personliga blogg Content is King. Här på bloggen på MyNewsdesk återpubliceras ett urval av hans texter.]