Laleh, Ida Redig och Nisj nominerade till SKAP:s nyinstiftade producentpris

SKAP, Sveriges kompositörer och textförfattare, instiftar pris för årets bästa musikproducent. Nominerade till SKAP:s producentpris är: Galantis (Linus Eklöw och Christian "Bloodshy" Karlsson) samt Jimmy "Svidden” Koitzsch och Henrik Jonback, Michael Feiner, Nisj (Nils Svennem Lundberg) Laleh Pourkarim och Ida Redig. Priset tillkännages på Fasching i Stockholm den 22 november.

Det traditionella sättet att skriva populärmusik på senare år förändrats i grunden och producerandet har fått en mycket mer framträdande roll. Det speglar också en framtid där upphovspersonen mer och mer tar kontroll över sitt verk från ax till limpa. Med det nyinstiftade priset till årets bästa producent vill SKAP hylla de kreativa hjärnorna bakom årets bästa producentgärning. Priset till årets bästa producent delas ut 22 november på Fasching.

– Den moderna producentrollen har en allt viktigare plats i dagens musikskapande, säger SKAP:s ordförande Alfons Karabuda. Och eftersom SKAP verkar för hela kollektivet musikskapare känns det verkligen viktigt att SKAP också visar sin uppskattning för producenten genom ett pris, fortsätter han.

Nominerade till årets producentpris, med juryns motiveringar, är:

Galantis (Linus Eklöw och Christian "Bloodshy" Karlsson) samt Jimmy "Svidden” Koitzsch och Henrik Jonback
Motivering: Med sin lekfulla respektlöshet sätter de nya standarder för sväng med punkig attityd, och deras musik har nått en stor internationell publik både i eget namn och i samarbeten med andra.

Michael Feiner: har skrivit, sjungit och producerat många stora klubbhits, till exempel klassiska tracks som Together med Axwell & Sebastian Ingrosso. Han har också samarbeten med Stefan Dabruck och Eddie Thoneick på sitt cv för att bara nämna några. Michael Feiner injicerar mängder av energi till klubbscener över hela världen och hans DJ-sets får ofta färg av live-element som saxofon och sång.
Motivering: Att med hjälp av en enkel blockflöjt lyckas skapa en oemotståndligt dansant låt med skyhög igenkänningsfaktor är en stor bedrift i sig. Han har dessutom skapat många produktioner med tydlig identitet där han modigt korsar gränser och skapar det oförutsägbara.

Nisj (Nils Svennem Lundberg): Har producerat åt artister som Håkan Hellström, Silvana Imam och Michel Dida för att bara nämna några. 2016 vann han en grammis för årets bästa producent.
Motivering: Denna mångsidiga producent kan konsten att skapa filmiska och stämningsfulla ljudbilder. Man anar influenser från spelvärlden, som med hans fingertoppskänsla alltid känns nyskapande.

Laleh Pourkarim: Det är lätt att urskilja Laleh från artistskaran. Med sin otämjbara energiska själ levererar hon rakt från hjärtat, vara sig det är på svenska; Goliat eller på engelska Some die young, eller debutmegahiten Live tomorrow. Laleh har också nått stora framgångar som låtskrivare och producent i USA samt slutfört sitt eget nya album.
Motivering: Hon är en sann föregångare och pionjär. Hon har bevisat sig om och om igen och hennes internationella framgångar är ett kvitto på att egensinne och driv lönar sig.

Ida Redig: Göteborgsfödda Ida Redig är en bred artist och producent, som alltid gått sin egen väg och vägrat följa strömmen med mottot "Kan de, kan jag". Hon går under producentnamnet GIRL och hennes säregna sound innehåller olika ljudbilder som sträcker sig över flera musikstilar och genres.
Motivering: Hon är sinnebilden av en självlärd producent som modigt går sin egen väg när hon genomför sina klara och tydliga visioner från idé till färdig produktion.

SKAP Producers Group en samlingspunkt för musikproducenter, låtskrivare och musiker i och utanför Sverige. Initiativtagare är SKAP och UNISONG som är en ideell organisation för producenter och låtskrivare som idag samlar över 500 aktiva över hela landet.

För frågor som gäller press, kontakta:
Gilda Romero
PR- och kommunikationsansvarig SKAP