Musik och yttrandefrihet – SKAP i Almedalen 2013

Report this content

Alfons Karabuda i panelen Fristäder tar ton under Almedalsveckan 2012. Foto: Kjell Holmstrand.

SKAP deltar i år i Kulturrådets yttrandefrihetsprogram i Almedalen. Ordförande Alfons Karabuda diskuterar bland annat en utvidgning av fristadsbegreppet och den färska FN-rapporten om konstnärliga rättigheter i två paneler den 3 juli.

Seminarium: Med yttrandefrihet som grund
Vilka är villkoren för yttrandefrihet och vad kan är vi beredda att göra för att försvara den? Att uttrycka sig fritt genom text, tal eller andra konstnärliga uttryck är inte en självklarhet. I många länder förbjuds, fängslas och straffas journalister, författare och kulturskapare.

Alfons Karabuda, kompositör och ordförande, SKAP. Lotta Schüllerqvist, journalist, fd ordförande Reportrar utan gränser. Helene Larsson, curator, tidigare kulturråd i Serbien. Moderator: Kerstin Brunnberg, ordförande, Kulturrådet.

Tid: 11.00-11.45 den 3 juli.
Plats: Bildstenshallen, Gotlands Museum, Strandgatan 14.

Seminarium: Från förföljelse till fristad
Vill din kommun bli fristad? Det är ett sätt att stå upp för yttrandefrihet och få möjlighet till ett värdefullt interkulturellt utbyte. Möt de kulturorganisationer som arbetar aktivt för att skapa fler svenska fristäder för professionella kulturutövare som lever under hot i sina hemländer.

Alfons Karabuda, kompositör och ordförande, SKAP. Elnaz Baghlanian, redaktör Dissidentbloggen, Svenska PEN. Ann Catrin Lofvars, ledamot i SKL:s styrelse, ordförande Kultur- och bildningsnämnden i Landstinget i Dalarna. Fredrik Elg, projektledare fristad, Kulturrådet. Jonna Wehlin, kulturstrateg, Växjö. Jenny Lindahl Persson, verksamhetsledare, Svenska tecknare. Gunnar Ardelius, författare och ordförande, Sveriges författarförbund. Moderator: Kerstin Brunnberg, ordförande, Kulturrådet.

Tid: 17.00-17.45 den 3 juli.
Plats: Bildstenshallen, Gotlands Museum, Strandgatan 14.

Boka möte med Alfons Karabuda
Är du i Visby under Almedalsveckan och vill boka ett möte med SKAP:s ordförande Alfons Karabuda under perioden 2-4 juli? Kontakta Kjell Holmstrand, kommunikationschef, på 072-511 02 52 eller kjell.holmstrand@skap.se.