PRESSINBJUDAN: Avtäckning av 2015 års KaRAMELodiktstipendiat!

Vem eller vilka döljer sig under KaRAMELodiktstipendieskynket i år? Foto: Kjell Holmstrand.

Media inbjuds att närvara vid avtäckningen av 2015 års KaRAMELodiktstipendiat lördag 30 maj kl. 15.00 på Långholmen i Stockholm.

KaRAMELodiktstipendiet, som instiftades av Povel Ramel 1982 i samband med att han fyllde 60 år, ges en förnyare av det svenska språket eller för framstående gärningar inom musik. Stipendiet består av en stor strut karameller och en summa pengar som gör mottagaren "ekonomiskt oberoende resten av dagen”.

Vem eller vilka får 2015 års KaRAMELodiktstipendium? Välkommen att närvara vid avtäckningen den 30 maj!

TID: Lördag 30 maj kl. 15.00.
PLATS: Stora Henriksviks café, Långholmsmuren 21, Långholmen.
ANMÄLAN: Anmäl gärna närvaro till kjell.holmstrand@skap.se.

OM KARAMELODIKTSTIPENDIET
KaRAMELodiktstipendiet delas ut av Povel Ramel-sällskapet, Sällskapet Stallbröderna och SKAP – Sveriges kompositörer och textförfattare. Stipendiaten/stipendiaterna utses av en jury bestående av Tomas Alfredson, Lotta Bromé, Claes af Geijerstam, Lotta Ramel, Pernilla Skifs och Torgny Söderberg.

DE SENASTE ÅRENS KARAMELODIKTSTIPENDIATER
2014 Kristina Lugn
2013 Carl-Einar Häckner
2012 Eva Rydberg
2011 Johan Glans
2010 Maria Lundqvist

Hela listan på alla stipendiater sedan 1983 här

POVEL RAMEL-SÄLLSKAPET
Povel Ramel-sällskapet bildades år 2008 och har i dagsläget 902 medlemmar i såväl hela Sverige som i många andra länder. Sällskapets syfte är att på olika sätt verka för att Povel Ramels konstnärliga gärning bevaras, sprids och hålls levande.
www.povelramelsallskapet.se

SÄLLSKAPET STALLBRÖDERNA
Sällskapet Stallbröderna bildades 1939 av ett antal skådespelare i Stockholm. Stallbröderna har idag 305 medlemmar som på ett eller annat sätt har koppling till nöjesbranschen. Stallbröderna genomför årligen en show där överskottet går till en stipendiefond. Ur fonden delas varje år ut ett antal stipendier till unga, lovande artister. Från och med 2013 går en del av fondens medel till KaRAMELodiktstipendiet.
www.stallbroderna.se

SKAP – SVERIGES KOMPOSITÖRER OCH TEXTFÖRFATTARE
SKAP – Sveriges kompositörer och textförfattare är Sveriges intresseorganisation för yrkesverksamma kompositörer, textförfattare och bearbetare. SKAP grundades 1926 och bedriver på uppdrag av sina drygt 1 100 medlemmar påverkansarbete nationellt och internationellt, erbjuder en bred medlemsverksamhet och är huvudman i Stim. SKAP var med och instiftade KaRAMELodiktstipendiet.
www.skap.se