SKAP:s vårfest och stipendieutdelning 2010

Måndag 24 maj bjuder intresseföreningen SKAP, Svenska kompositörer av populärmusik, in till sin årliga vårfest och stipendieutdelning. Festligheterna, som arrangeras för 66:e året, äger rum på Nordiska Museet i Stockholm. På plats finns drygt 400 prominenta gäster för att hylla årets stipendiater, som utöver en musikalisk och välsmakande hyllningskväll, även erhåller 40 000 kr för sina insatser som upphovsmän

– Tillsammans med representanter från musikbransch, politik och media ramar vi in de personer som skapat, de som gör att våra känslor hörs. För dem ägnar vi denna kväll, med upphovsmännen i centrum och skapandet i fokus, säger Alfons Karabuda, SKAP:s ordförande.

Till Nordiska Museets vackra lokaler bjuder SKAP in medlemmar, politiker och musikbransch på fest till ära för det svenska skapandet. Stipendieutdelningen sker under middagen, ackompanjerat av ett unikt musikprogram.

Vilka som blir årets stipendiater beslutas av SKAP:s styrelse i april och namnen avslöjas i början av maj. I fjol delade SKAP ut stipendier till bland andra Veronica Maggio, Sven-Bertil Taube, Lena Willemark, Georg Riedel, Caroline af Ugglas, Ralf Gyllenhammar, Karin Hammar, Rebekka Karijord, och Sonja Aldén, som alla var på plats på vårfesten.

SKAP, som står för Svenska kompositörer av populärmusik, är Sveriges intresseförening för yrkesverksamma kompositörer, textförfattare, bearbetare och arrangörer. SKAP grundades 1926 och har idag 913 medlemmar inom alla genrer.

SKAP har arrangerat fester sedan 1926. Den första ägde rum på Berns och kallades ”Bland stjärnor och tärnor” och pågick hela natten med 5 orkestrar, 12 dirigenter och cabaret. 1945 bjöd SKAP in till sin första vårfest och föreningen har sedan dess fortsatt med denna uppskattade tradition.

För mer information om SKAP, dess verksamhet och medlemmar besök www.skap.se.

För ansökan om pressackreditering till SKAP:s vårfest på Nordiska Museet måndag 24 maj vänligen kontakta Helena Iles.

HELENAOCHSOFIE

Helena Iles