Ted Gärdestadstipendiet 2016 till Stockholmstrion Södra Station

Report this content

Årets Ted Gärdestadstipendium går till Stockholmstrion Södra Station. Trion tilldelas det prestigefyllda stipendiet för sitt höga hantverkskunnande och dansanta vemod som förnyar det svenska pop-arvet.

Varje år delar SKAP ut ett trettiotal priser och stipendier för att lyfta fram kompositörerna och textförfattarna bakom musiken vi alla lyssnar på.Ted Gärdestads minnesfond grundades av Kenneth Gärdestad och Janne Schaffer för att stödja och uppmuntra unga kompositörer och artister i början av deras karriärer. I år går det prestigefulla stipendiet till trion Södra Station, vars dansanta vemod vi garanterat kommer höra mer av i framtiden. Tidigare har bland annat Thomas Stenström, Jonathan Johansson och Maia Hirasawa tagit emot stipendiet.

– Många undrar vad det är som gör svensk musik så speciell. Det finns ingen entydig förklaring, men vi vet att Ted och Kenneth Gärdestad verkligen kunde skapa den. Och här får vi chansen att visa på ytterligare några som tveklöst besitter förmågan - Södra Station - säger SKAPs ordförande Alfons Karabuda.

– Att vinna Ted Gärdestad-stipendiet är en oerhört stor ära. Vi är otroligt tacksamma och ser fram emot att få dela med oss av vår musik, säger Sara Hjellström i Södra Station.

Juryns motivering: Deras synnerligen dagsfärska pop är stöpt i ett dansant vemod. Med ett gediget hantverkskunnande har dessa tre unga låtskrivare och artister lyckats med konststycket att såväl förvalta som förnya det svenska pop-arvet.

Om Södra Station:
Södra Station består av Fredrik Danielson, Sara Hjellström och Nirob Islam, alla födda 1993. Medlemmarna träffades under en musikutbildning i Örnsköldsvik. Under de nio månader de bodde vägg i vägg med varandra lades grunden för en stark vänskap, och startskottet för trion kom till i en studio på Dalagatan sommaren 2015. Med unison sång och atmosfäriska ljudbilder beskriver de i en Stockholmsk anda hur det är att vara ung, dum, kär och allt där emellan. Södra Station har nyligen skrivit kontrakt med skivbolaget Sony Music och de släpper sin debutsingel 5000 volt i slutet av maj. Trion är även verksamma som låtskrivare och producenter och ligger bakom bland annat bakom låten Summer love som är The Fooo Conspiracys sommarsingel.

Fredrik Danielson är född och uppvuxen i södra Stockholm och började sin musikaliska bana som trummis när vid tio års ålder. Idag jobbar Fredrik Danielson som producent, låtskrivare och artist.

Sara Hjellström kommer ursprungligen ifrån Lerdala en by utanför Skövde. Idag har hon flera musikprojekt i luften, utöver Södra station jobbar hon både som låtskrivare och med ett annat artist-projekt under namnet Shy Martin.

Nirob Islam är född och uppvuxen i Stockholm med ursprung från Bangladesh och började redan i tidig ålder med bengalisk sång. Idag är Nirob Islam verksam som låtskrivare och artist.

Ted Gärdestads minnesfond grundades 1999 av Kenneth Gärdestad och Janne Schaffer och stipendiet administreras av SKAP. Stipendiesumman är 40 000 kr. Ted Gärdestad var medlem i SKAP och tog själv emot SKAPs stipendium 1975. Lördag den 7 maj hyllas även Ted Gärdestad, som skulle fyllt 60 år i år, med hyllningskonserten Sol vind och vatten i Kungsträdgården. Södra Station kommer då ta emot diplom och framträda på scen.

För frågor som gäller press kontakta:
Gilda Romero
PR- och kommunikationsansvarig SKAP