1000 frågor om skärgården

I Skärgårdsstiftelsens vänbok 2015 har fotografen och författaren Jeppe Wikström skapat en lekfull bok som också är ett spel.

I 1 000 frågor om skärgården finns frågor om allt mellan himmel och hav i skärgården; öar, djur och natur, musik, väder, kultur, historia, geografi och mycket annat. Några frågor är enkla, vissa lite svårare, men de allra flesta är lagom kluriga.

Spelmodulen – ett slags digital domare – kan ge dig slumpvis valda frågor eller så kan själv välja. Spelmodulen säger om du haft rätt eller fel och håller ordning på poängen. Utmana dig själv att testa dina kunskaper om skärgården eller spela i lag tillsammans med kompisarna eller familjen! En underbar bok för både skärgårdsälskare och båtfolk.

– Det är roligt att kunna lite av varje, inte minst om skärgården som är en så fantastisk miljö. Det var otroligt roligt att skriva den här boken, men det svåraste var inte att skriva frågorna utan de felaktiga svaren. Här finns ju faktiskt 3 000 svar som är fel – och dom ska ju också vara lagom fel. Hur som helst hoppas jag att dom som ska spela den här boken ska har lika roligt som jag hade när jag gjorde den, säger Jeppe Wikström.

Skärgårdsstiftelsen äger och förvaltar mark från Örskär i norr till Landsort i söder. På dessa marker finns en rad byggnadsverk med olika funktion och från olika århundraden. Skärgårdsstiftelsens uppdrag är att hålla skärgården tillgänglig för alla och att främja utvecklingen av friluftsliv, kultur, rekreation, turism och en levande skärgård.

– Vi hoppas att denna vänbok i form av ett spel kan öka intresset för skärgården och Skärgårdsstiftelsens arbete hos nya målgrupper. Stiftelsen vill gärna bidra till ett ökat skärgårdsengagemang hos familjer med barn, och spel kan alltid vara ett trevligt sätt att umgås över generationsgränser, säger Lena Nyberg VD för Skärgårdsstiftelsen.

För mer information, intervjuförfrågningar, recensionsexemplar och bilder kontakta
 Simon Hohn
Tel: 070-789 13 00, 08-545 043 10