Årets Axel-Sjöberg stipendiater utsedda

Konstnärerna Martin Tebus och Frida Tebus blir tillsammans med konstnären Ulrika Sparre årets Axel-Sjöberg stipendiater. Stipendierna består av en fem veckors lång vistelse på Långviksskär i yttersta skärgården i konstnären och skärgårdsskildraren Axel Sjöbergs gamla bostad.

–  Det här är ett av konstvärldens mest underbara stipendier, skärgården har alltid varit ett andningshål för skapande människor, säger förläggaren och fotografen Jeppe Wikström som är ny ordförande i stipendiejuryn och även tidigare stipendiat.

Stipendierna är avsedda att ge inspiration åt personer som på ett kvalificerat sätt utövar konstarter inom Axel Sjöbergs verksamhetsområde: teckning, måleri, författarskap samt fotografi. Stipendiet har under åren tilldelats ett antal prominenta företrädare för svenskt kulturliv. Såsom författaren Agneta Pleijel, filmregissören Kay Pollak och skulptören Peter Linde.

Övriga medlemmar i juryn är; Maria Schottenius litteraturvetare och journalist, skribent för Dagens Nyheters kulturredaktion. Jan Gradvall frilansjournalist med inriktning på modern kultur, samt Lena Josefsson, ordförande i Moderna Museets vänner.

Om Martin Tebus och Frida Tebus
Martin Tebus och Frida Tebus är båda utbildade på Kungliga konsthögskolan i Stockholm. De arbetar inom en rad konstformer – allt från måleri och skulptur till fotografi och installationer.

Juryns motivering: ”2016 års Axel Sjöberg-stipendium tilldelas Martin Tebus och Frida Tebus. Detta konstnärspar bygger broar mellan olika discipliner och har på ett nyskapande sätt – både tillsammans och var och en för sig - utforskat människans relation till naturen och till det gudomliga, samt kopplingarna mellan historia och nutid. Många av deras verk har naturen som tema eller klangbotten och det är med glädje vi vill ge dem möjligheten att utforska det yttersta havsbandet.”

Om Ulrika Sparre
Ulrika Sparre är utbildad vid Konstskolan Idun Lovén, Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam och Konstfack i Stockholm. Hon arbetar med en rad olika uttryck, både klassiska som skulptur och fotografi men också mer modernare uttrycksformer som rök, ljud och parafraser på reklamskyltar.

Juryns motivering: ”2016 års Axel Sjöberg-stipendium tilldelas Ulrika Sparre. Med sin nyfikenhet och sitt mångsidiga konstnärskap har hon utforskat allt från den svenska stenen till individens förhållande till kollektivet. Hon undersöker det djupt mänskliga och hennes konst reflekterar över jaget, människan och politiken. Hon ger sig rakt in i kärnan av de olika ageranden och beteendemönster som tillsammans utgör våra liv. Det är med glädje vi vill ge henne möjligheten att tillbringa en sommar på Långviksskär, och därmed inspireras av Stockholms skärgård.”