Årsrapporten för Levande skärgårdsnatur klar

Årets rapport Levande skärgårdsnatur är klar med inventeringar från 2009. Många intressanta fakta har framkommit och forskarna har nu sammanställt, analyserat och dragit slutsatser där det går. Skärgårdsstiftelsens miljöhandläggare Karin Strandfager är projektledare och berättar om resultaten: - Ett glädjande inslag är att havsörnen håller ställningarna och haft sitt hittills bästa år sedan Skärgårdsstiftelsen började hjälpa Naturskyddsföreningen med att inventera havsörnsbon i skärgården på 1970- talet. Totalt 74 ungar räknades, vilket kan jämföras med hela 1970-talet då det bara hittades 16 ungar på 10 år. En utveckling som få trodde var möjlig! - En annan art som det går bra för är sillgrisslan som fortsatt ökar. Sedan 2006 har arten ökat med 252 procent i de väletablerade kolonierna. Dessutom har det också tillkommit nya häckningslokaler de senaste fem åren.

Oroande utveckling för ejdern Däremot ser det värre ut för den för skärgården så älskade ejdern. De tidigare vårtecknen med ulliga ungar i flock har nästan helt försvunnit något som nu bekräftas av siffrorna i rapporten. – Gudingarna (hannarna) minskar kraftigt i de inventerade områdena och många ådor (honor) häckar inte och får inga ungar, berättar Karin Strandfager.

Annan forskning bekräftar de minskade siffrorna och visar att ejdern drabbats hårt av den tiaminbrist som även påverkat andra fågelarter. – Ingen vet idag vad tiaminbristen beror på, men vi hoppas att de resultat som bl a våra inventeringar visar på kan bidra till att det nu satsas mer pengar på den här forskningen. Hela problematiken behöver utredas och forskningen behöver innefatta även andra arter än fåglar, avslutar Karin Strandfager.

Läs hela rapporten i bifogad pdf eller beställ den i tryckt format från Skärgårdsstiftelsens kansli: Maila till kansliet@skargardsstiftelsen.se

Projekt Levande skärgårdsnatur finns till för att skydda och bevara skärgårdens växt- och djurliv. Det sker genom kontinuerlig inventering av utvalda djur och växter, ett arbete som pågått sedan 1970-talet. Då förändringar upptäcks är man snabbt framme med insatser för att försöka åtgärda problem och störningar. Bland de arter som inventeras kan nämnas skärgårdens vanligaste kustfågelarter, alkfågelbestånd, ejder samt örn, gråsäl, berguv och blåstång.

Projektet drivs av Skärgårdsstiftelsen och Länsstyrelsen i Stockholms län i samarbete med Naturhistoriska riksmuseet, Naturskyddsföreningen och Stockholms Universitet, vilka även svarar för en stor del av sammanställningen och utvärdering av data.

Kontakt Karin Strandfager, Projektledare Levande skärgårdsnatur Tel: 070-767 19 06 Mail: karin.strandfager@skargardsstiftelsen.se

Mats Nordin, Länsstyrelsen Tel: 08-785 51 12 angående kustfågelinventeringar och ejderproblematiken