Båtmiljö.se har hela listan!

- nu kan du enkelt hitta närmaste sugtömningsstation / STS

För att underlätta för båtburna besökare längs Sveriges kuster och i sjöar har Båtmiljö.se sammanställt en lista över befintliga sugtömningsstationer sommaren 2010. Det här är första gången som en komplett lista presenteras. Nytt förbud genomförs Regeringen beslutade den 23 juni att ge Transportstyrelsen i uppdrag att genomföra förbudet mot att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar. Förbudet innebär att fritidsbåtar med fast toalettinstallation ska ha en tank med möjlighet till sugtömning till en mottagningsanordning i land.

Vi gör ett miljövänligt båtliv enklare - För oss känns det viktigt att kunna erbjuda den här servicen till våra besökare på sajten, säger Anna Ehn redaktör Båtmiljö.se. För att förbudet ska kunna ha en verklig innebörd krävs det information och praktiska verktyg så att båtägarna kan följa de nya reglerna.

Listorna finns alltid uppdaterade på www.båtmiljö.se där kan du också kan ladda hem pdfer för utskrift inför båtsemestern.

Trevlig båtsommar! önskar Båtmiljö.se

Båtmiljö.se är en icke kommersiell hemsida med syfte att sprida information om vägen till ett miljövänligare båtliv.

Mer information Anna Ehn, Redaktör Båtmiljö.se, Mail: anna.ehn@skargardsstiftelsen.se Tel: 08-440 56 14, 0734-35 15 58

Mattias Rust, Marinbiolog och Sjöfartsansvarig WWF, Mail: mattias.rust@wwf.se Tel: 08-546 575 33, 0702-12 63 14

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– Båtmiljö.se, ett samarbete mellan Baltic Sea 2020, Världsnaturfonden WWF och Skärgårdsstiftelsen