Båtmiljö.se lanserar ny app på båtmässan

– visar alla Sveriges sugtömningsstationer och båtbottentvättar

Lagom till båtsäsongen släpper hemsidan Båtmiljö.se en gratis app som är perfekt för båtägare som vill värna miljön. Här går det att ladda ned kartor med alla sugtömningsstationer och båtbottentvättar längs kusterna och i Vänern och Vättern. I appen ingår även havstulpanvarningen för Östersjökusten, som informerar om när det är dags att tvätta båten. Båtmiljöappen  fungerar både på iPhone, iPad och androida mobiler.

– Genom att göra informationen tillgänglig via en app hoppas jag att fler använder sig av de befintliga sugtömningsstationerna och båtbottentvättarna, säger Anna Ehn, redaktör på Båtmiljö.se som välkomnar alla insatser för en bättre miljö i våra hav och sjöar.

Båtmiljö.se är en hemsida med senaste informationen om lösningar och tips på hur du som båtägare kan bli
miljövänligare i ditt båtliv. Ambitionen har varit att skapa en trovärdig och oberoende webbplats som ska vara lättillgänglig och ge praktisk och konkret vägledning till båtlivsutövare. Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län startade projektet Båtmiljö.se för två år sedan tillsammans med Baltic Sea 2020 och WWF för att skapa en plats med samlad information om hur man som båtägare kan vara mer miljövänlig.

-– Skärgårdsstiftelsen driver även Havstulpanprojektet där vi undersöker och informerar om när havstulpanerna sätter sig fast. När man får havstulpanvarningen bör man tvätta båtbotten inom två veckor. Då har havstulpanerna inte hunnit bygga sitt hårda skal av kalk och är därmed enkla att få bort, säger Anna Ehn.

Båtmiljöappen är finansierad av medel från Havs- och vattenmyndighetens Havsmiljöanslag.

Kontaktperson: Redaktör Båtmiljö.se, Anna Ehn, mail: anna.ehn@skargardsstiftelsen.se, tel: 0734- 35 15 58

Tel: 08-440 56 00, Direkt nr: 08-440 56 09, Mobil: 0708-30 69 68