Bli miljövänligare på sjön!

– Havstulpanvarning via Skärgårdsstiftelsens sms-tjänst

Skärgårdsstiftelsen erbjuder havstulpanvarning via en gratis sms-tjänst som tidigare administrerades av Håll Sverige rent. Det innebär att Skärgårdsstiftelsen nu ansvarar för alla delar i havstulpanprojektet. Sms-tjänsten startades för fyra år sedan och har nu 6000 användare.

– Det är roligt att hela projektet är samlat hos oss nu. Nytt blir också att alla som anmäler sig till tjänsten får ta del av rapporter längs hela kusten. Det betyder att även om du har hemmahamn i norra skärgården får du information om när havstulpanerna sätter sig i södra skärgården vilket är en viktig service för allt båtfolk som gett sig ut långt från sina hemmahamnar, säger Skärgårdsstiftelsens vd Lena Nyberg.

Skärgårdsstiftelsens havstulpanprojekt hjälper båtägare att få reda på när havstulpanerna sätter sig fast i Östersjön. Målet med projektet är att minska spridningen av miljöfarliga ämnen från båtbottenfärger. Genom att ta reda på när havstulpanerna sätter sig fast och informera båtägare om när det är dags att tvätta båtbotten kan båtägare slippa använda giftig bottenfärg som påverkar våra grunda vikar och andra vattenmiljöer negativt.

– Sms-tjänsten är ett enkelt sätt för båtägare att hålla sig informerade om när det är dags att tvätta båten. Att välja tvätt istället för bottenfärg är en bra insats för en friskare miljö i Östersjön, säger Skärgårdsstiftelsens miljöchef Karin Strandfager.

Sms-tjänsten i kombination med båtmiljöappen, som talar om var det finns båtbottentvättar, gör att fler får nytta av infromationen. Det blir enklare att värna om Östersjöns ömtåliga miljö.

Havstulpanprojektet har drivits av Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län under tio års tid. Totalt 150 frivilliga observatörer längs ostkusten från Trelleborg till Umeå undersöker när havstulpanerna sätter sig fast. Projektet finansieras genom medel från Havs- och Vattenmyndigheten.

Anmäl dig till tjänsten sms:a Havstulpan till 72 007. Du kan även anmäla dig på www.båtmiljö.se.

För mer information kontakta:
Karin Strandfager, Miljöchef
Mail: karin.strandfager@skargardsstiftelsen.se, Tel 070-377 48 27