En dag i skärgården 18 maj

- besök Grinda nu på lördag och prova skärgården för en dag

Under hela lördagen kommer Grinda att välkomna skärgårdsbesökarna lite extra. Framförallt de som aldrig varit i skärgården förut. I en unik satsning vill Skärgårdsstiftelsen, Waxholmsbolaget, Värmdö kommun, Grinda Wärdshus, Grinda Gård och Öppen skärgård för alla, bjuda in till en aktivitetsfylld skärgårdsdag som framförallt riktar sig till de besökare som annars inte vistas så ofta i skärgården.

Initiativtagare till dagen är Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg som ser att detta ligger helt i linje med stiftelsens uppdrag. – Skärgårdsstiftelsen har som uppdrag att förvalta och använda den vackra skärgårdsnaturen på ett sätt som ska skapa förutsättningar för att så många som möjligt ska kunna besöka skärgården. Alltför många Stockholmare har aldrig varit i skärgården och går miste om fantastiska upplevelser. Nu provar vi detta på Grinda i år och hoppas att det kan bli början på en tradition där fler ställen öppnar upp säsongen med ”En dag i skärgården.”

Under lördagen åker alla för halva taxan till Grinda på Waxholmsbolagets båtar, det betyder att resan kostar 45 enkel väg för vuxen. Pensionärer och barn 7-19 år åker för 30 kr, och barn under sju år gratis.

Ute på Grinda finns det extra mycket att göra och uppleva denna dag. Boule, fiske, brännboll, gå på lina, klättervägg, dans på dansbanan, tipspromenad, livräddning, gårdsbutik och studiebesök på Grinda Gård och besök på en av Kustbevakningens nya båtar. Klockan 13.30 kommer också en ny Skogsmullestig att invigas!

Grinda Wärdshus har också denna dag förmånliga priser på mat och dryck. Alla hälsas välkomna till en vårdag i skärgården!

Båttider till och från Grinda 18 maj

till Grinda från Stockholm (Strömkajen)
08.30, 11.00 (ångbåt), 12.00, 13.30, 15.00, 16.00

till Grinda från Lillsved (Lillsveds brygga) 10.15, 17.50