Glädjande nyheter om alkfåglar i årets rapport

– Levande Skärgårdsnatur 2015 sammanställd och klar

Över 1 700 alkfåglar, det vill säga bl a sillgrisslor, tordmular har hanterats och räknats under 2014 något som går att läsa om i Levande Skärgårdsnatur 2015, med rapporter från 2014. Resultaten visar glädjande siffror och ett rekordår för alkfåglarna.

– Förutom det stora antalet alkfåglar vi hanterade och ringmärkte under 2014 slog vi även ett annat glädjande rekord för sillgrisslan. Inte mindre än två 40-åringar hittades sommaren 2014 på Svenska Högarna. Vilket också visar vilka värdefulla data vi kan få fram genom att arbeta med så här långa serier och i projekt som sträcker sig över lång tid, säger Gunnar Hjertstrand, Skärgårdsstiftelsens fältsamordnare för projekt Levande Skärgårdsnatur.

Projekt Levande skärgårdsnatur startade redan 1985 och har genom årliga inventeringar och kontinuerlig bevakning gett mycket värdefull information för forskarna om hur det står till med några av Östersjöns allra viktigaste djur- och fågelarter.

Resultaten från 2014 är en blandning av glädjeämnen och orosmoln. Sälarna fortsätter att öka i antal även om de ligger långt under de nivåer som ansågs naturliga i början av 1900-talet. Skarvens utbredning har sedan flera år planat ut och handlar nu om omgrupperingar och förflyttningar utan ökningar i reella antal. Havsörnarna ökar stadigt i antal och läget i Stockholms skärgård får anses som gott. För berguven är däremot läget mer oroande även om antalet håller sig på ungefär samma nivå som året tidigare.

För bland annat svärta, ejder, alfågel och sjöorre är oron stor med många obesvarade frågor kring B-vitaminbrist och andra allvarliga indikatorer på att utvecklingen går att fel håll.

– Vi som arbetar i projekt Levande skärgårdsnatur är alla mycket oroade över utvecklingen i stort men det finns som sagt ljuspunkter där alkfåglarnas utveckling är mycket glädjande. Reservationen finns förstås även där att ljuspunkterna kan ses som varningssignaler också då balansen mellan arterna blir annorlunda än förut. Något som kan innebära att något inte står rätt till. säger Gunnar Hjertstrand.

Intresset för rapporten som nu är sammanställd är stort och visar att många tycker att arbetet med den unika kunskapsinsamlingen är viktigt.
– Levande skärgårdsnatur är ett 30-årigt projekt som genom sin långa serie av inventeringar kan visa på förändringar inom olika arter i Stockholms skärgård. Tack vare detta kan man tidigt upptäcka förändringar och göra det möjligt att sätta in åtgärder för att möta problem eller störningar. Detta är ett ovärderligt samarbete som skapar förutsättningar för ett rikt växt- och djurliv, säger Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg.

Levandeskgsnatur rapport 2015

Kontaktperson för projekt Levande skärgårdsnatur, Fältsamordnare Gunnar Hjertstrand tel 070-377 78 05