Höstlov i Stockholms skärgård

Spendera höstlovet i Stockholms skärgård. Vandra längs havet eller i skogen. Skärgårdsstiftelsens många naturreservat ligger öppna för dig, alldeles nära storstan.

Träffa familj och vänner i skärgårdsnaturen under höstlovet. Sköna kläder och en ryggsäck med något gott är allt som behövs. Äventyret kommer oftast av sig själv. I naturen kan vi vila från vardagens alla måsten och bara vara för en stund. Från Örskär i norr till Käringboda i söder äger Skärgårdsstiftelsen stora naturreservat dit alla är välkomna. Så här på hösten sprakar naturen av färger och det finns mycket att upptäcka. En enkel skogspromenad, nära havet, blir lätt en upplevelse för både stora och små.

Många njuter av skärgårdens vandringsleder, andra bor en natt på ett havsnära vandrarhem och barnfamiljerna besöker gärna Skärgårdsstiftelsens spännande utbildningsplatser. Till Riddersholm, Östra Lagnö, Björnö, Gålö, Häringe, Hammersta och Käringboda går det att ta sig med egen bil. Längtar du längre ut, går Waxholmsbolaget till flera destinationer även så här års. På Grinda, i mellersta skärgården, ordnas t ex höstlovsfirande både på bondgården och värdshuset. Även på Arholma, i norra skärgården, håller vandrarhemmet Bull-August öppet.

- Skärgårdsstiftelsen är stor markägare i Stockholms skärgård, både på fastlandet och långt ute i havsbandet. Att ha skärgårdsnaturen så nära storstan är unik. Så här i hemestertider ser vi hur betydelsefull vår verksamhet är för allmänheten, säger Skärgårdsstiftelsens VD Anna Waxin.

Skärgårdsstiftelsen grundandes för över 60 år sedan just för att bevara och tillgängliggöra naturområden i Stockholms skärgård för allmänheten. Då, precis som nu, är det tydligt att naturen är viktig som rekreationsområde, inte minst för storstadsbon.

PR-chef  Ulrika Palmblad-Wennergren, Mail: ulrika.palmblad-wennergren@skargardsstiftelsen.se

Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län, är mark- och fastighetsägare i Stockholms skärgård. Vår uppgift är att hålla skärgården öppen för alla!
Skärgårdsstiftelsen främjar utvecklingen av friluftsliv, turism och en levande skärgård. Mer information www.skargardsstiftelsen.se