Ingen vanlig naturstig på Nåttarö: Blöt promenad på ny snorkelstig i skärgården

I sommar får Stockholms skärgård sin första snorkelstig. Snorkelstigen finns på den populära ön Nåttarö i södra skärgården, och är en naturstig under vattnet. Informationsstenar på botten ger kunskaper om allt från tångsnällor till blåstång. – Badgäster och naturintresserade är välkomna att byta promenaden i gröngräset mot en promenad i sjögräset. Det blir en annorlunda, och garanterat blötare upplevelse, säger Berndt Festin, vd på Skärgårdsstiftelsen.

Skärgårdsstiftelsen har satsat hårt på nya naturstigar de senaste åren. Den senaste i raden skiljer sig dock en smula från de övriga, den går under ytan. Tillsammans med Haninge kommun med ekonomiskt stöd från Naturvårdsverket har Skärgårdsstiftelsen anlagt en snorkelstig som öppnar den 27 juni. Längs botten utmed snorkelstigen finns informationsstenar med skyltar som beskriver växter och djur som finns längs stigen. Mellan informationsstenarna finns en lina att följa för att inte villa bort sig. Snorkelleden sträcker sig längs sandstranden norr om Nåttarös ångbåtsbrygga. Snorkelpromenad med variation För att få till en så bra variation som möjligt längs snorkelstigen har den lagts så att den går över både sand och stenbotten. Längs snorkelpromenaden syns kärlväxter, alger, snäckor och musslor. Med lite tur så simmar en sjustrålig smörbult förbi. – Vi kan så klart inte garantera att man ser fiskar, men i området finns allt från skrubbskäddor till abborrar, säger Cecilia Wibjörn, miljöhandläggare på Skärgårdsstiftelsen. På Nåttarö finns gott om husrum med vandrarhem, tältplats och semesterstugor. På ön finns också Drottninggrottan med sin spännande historia. Skulle det vara kallt i vattnet finns torra vandringsleder genom fantastisk natur runt hela Nåttarö. Det finns även en affär och en krog. Bilder finns att ladda ner på www.skargardsstiftelsen.se under fliken Nyheter. För information, kontakta: Ulrika Palmblad, informationsansvarig på Skärgårdsstiftelsen, ulrika.palmblad@skargardsstiftelsen.se 0708-30 69 68 Eskil Jerling, Vår pr-byrå, eskil.jerling@varprbyra.se 073 506 79 07