Lyckat miljösamarbete fortsätter

– Kustbevakningen och Skärgårdsstiftelsen skriver nytt avtal

Nu förnyas det samarbetsavtal som Kustbevakningen skrev med Skärgårdsstiftelsen i oktober 2012. Det centrala i avtalet är att stiftelsens tillsynsmän hjälper Kustbevakningen med att i ett tidigt skede konstatera och bevissäkra miljöbrott.

– I och med avtalet med stiftelsen får vi större förutsättningar att snabbt hitta oljeutsläpp i Stockholms skärgård. Vilket i sin tur är en grund för att få till bra utredningar vid miljöbrott, säger Kenneth Neijnes, chef för Kustbevakningens region nordost.

Att snabbt vara på plats när oljeutsläpp hotar känslig miljö är avgörande både för att förhindra miljökatastrofer och säkerställa bevis för brottsutredningar. Genom samarbetet kan stiftelsens tillsynsmän och naturvårdare som bor ute i skärgården åka ut för en första kontroll och konstatera om det är olja som behöver saneras. Med sin unika kunskap om miljön i skärgården blir deras insatser ett effektivt komplement i Kustbevakningens miljöarbete.

– Samarbetet med Kustbevakningen har varit positivt för stiftelsen. Det här ger oss en möjlighet att bidra i arbetet att förhindra miljökatastrofer och medverkar till att vi använder resurser mer effektivt, säger Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg.

Under året har ett antal av stiftelsens naturvårdare och tillsynsmän gått utbildning hos Kustbevakningen för att kunna genomföra enklare provtagningar och bevisinsamling. Under den gångna sommaren har stiftelsens hjälpt Kustbevakningen vid ett flertal tillfällen och nu fortsätter alltså samarbetet även under 2014.

– Samarbetet mellan Kustbevakningen och Skärgårdsstiftelsen har varit mycket givande och kommer att utvecklas under kommande år med fler utbildade tillsynsmän från Skärgårdsstiftelsen, avslutar Kenneth Neijnes.

För mer information kontakta:
Kenneth Neijnes, Kustbevakningen, tel 070-609 00 74

Lena Nyberg, Skärgårdsstiftelsen, tel 070-520 03 02