Med näsan i blåstången – förhandstitt Utbildningsplats skärgården

Media hälsas välkommen på en förhandstitt till Gålö nu på torsdag den 22 september. På plats finns elever och pedagoger från årskurs 4 och 5 samt projektledare Sandra Löfgren.

Följ med till Gålö och en vandring bland troll, havstulpaner och blåmusslor. På lördag invigs Utbildningsplats skärgården på Gålö, den första av fyra platser i Stockholms skärgård som ska locka nya grupper, barn och unga ut i naturen.

När: Torsdag den 22 september kl. 10:00-12:00

Var: Gålö Havsbad, Skälåker, Haninge.

Färdbeskrivning: Kör Nynäsvägen, väg 73, avfart mot Dalarö, efter ca 6 km ta avfart Gålö, följ skyltar mot Gålö havsbad, Skälåker.

Anmälan till: Presskontakt Ulla Tillgren, tel 070-588 08 53.

Utbildningsplats skärgården vänder sig särskilt till barn och unga som av olika skäl inte har besökt skärgården. Drygt 1 000 elever från Storstockholmsområdet med vitt skilda bakgrunder och förutsättningar har deltagit i projektet ihop med sina pedagoger.
− Klassrummet har flyttat utomhus! säger Sandra Löfgren, projektledare.

Ett helt nytt gratis skolmaterial utifrån läroplanerna i årskurs 4 – 9 har tagits fram och eleverna har fått komma med idéer om vad som kan locka barn och unga ut i naturen. De har deltagit i workshops och skapat troll och andra väsen som flyttat ut i naturen. På utbildningsplatserna finns också ett digitalt utbildningsstöd, LaGuide, lokala wifi-punkter med fakta.

Lördag den 24 september sker den officiella invigningen av utbildningsplatsen på Gålö, kl. 11-13.

Elevernas korta filmer om skärgården finns på olika språk.

Utbildningsplats skärgården drivs av Skärgårdsstiftelsen med finansiering från Arvsfonden. Fyra utbildningsplatser har skapats på Gålö (Haninge), Björnö (Värmdö/Ingarö), Hjälmö (Värmdö) och Riddersholm (Norrtälje).

Följ Utbildningsplats skärgården på facebook
Läs mer om Utbildningsplats skärgården.