Nu inviger vi Arholmas nya stolthet

– Lösdriftsladugården på Simesgården

Tillsammans med Länsstyrelsen och ett flertal entreprenörer har stiftelsen under vintern uppfört den nya ladugården som inrymmer 33 kor och 2 tjurar. Byggnationen är en del i GRACE-projektet som är finansierat av EU. Att ha betesdjur på öarna i skärgården är en förutsättning för att behålla det vackra öppna landskapet.

Restaurering av gamla betesmarker, röjning och att skapa förutsättningar för betesdjursdrift genom projektet GRACE räddar sällsynta växter och det öppna landskapet i skärgården.

– Jag är jätteglad över de förutsättningar den nya ladugården ger för en uthållig landskapsvård med betesdjur, säger Jonny Nord Tillsynsman på Arholma och Jordbruksarrendator på Simesgården som nu har fått helt nya förutsättningar att bedriva sitt arbete.

Lösdriftsladugården vid Simesgården på Arholma är finansierad genom EU:s fond Life+ Nature som tillsammans med Naturvårdsverket bidrar med finansiering om ca 80 miljoner kronor till omfattande restaureringar av betesmarker, Natura 2000-områden i skärgården i fyra kustlän. De fyra länsstyrelserna driver tillsammans GRACE-projektet. Skärgårdsstiftelsen deltar också i projektet och ansvarar för byggnationen på Arholma och bidrar med delfinansiering.

Ansvarig från Länsstyrelsen i Stockholm för projektet är Mats Nordin och han berättar så här om det omfattande arbetet på Arholma:
– Vid Simesgården och på Idö ska projektet restaurera nära 70 ha igenvuxen betesmark, framförallt lövängar och betad skog. På så vis vill vi gynna den örtrika ängsfloran och lyfta fram de knotiga gamla hamlingsträden i luftiga, promenadvänliga hagar. För att kunna hålla denna mark i hävd och hindra att den åter växer igen behövs fler betesdjur. Därför ingår också arbetet Simesgården i det som GRACE-projektet fått bidrag för. När lösdriftsladugården nu står klart och arrendatorn börjat utöka sin besättning av betesdjur kan projektet i sommar stängsla och glesa ut bland träd och buskar i Idös igenvuxna lövängar och hagar. I betesmarker söder om Simesgården gjordes utglesningar under sommaren och hösten 2014.

För Skärgårdsstiftelsen är arbetet med att bevara skärgårdens naturvärden och landskapsbild en förutsättning för att utveckla även besöksnäringen på öarna. – Betande djur en förutsättning för att klara vårt uppdrag att hålla landskapet öppet. Men djur i skärgården ökar även upplevelsen för våra besökare och därför är det med stor glädje vi inviger den nya ladugården på Arholma, säger stiftelsens Vd Lena Nyberg.

Bildtext: Från vänster Tillsynsman och Jordbruksarrendator Jonny Nord, Lena Nyberg Vd Skärgårdsstiftelsen, Maud Eng Jordbruksarrendator, Mats Nordin Länsstyrelsen inviger Simesgårdens nya lösdriftsladugård.

Fakta

LIFE+ är en fond som EU inrättat för att driva på genomförandet och utvecklingen av EU:s miljöpolitik. LIFE+ Natur kan hjälpa till att finansiera projekt som bidrar till skötsel och skydd av arter och naturtyper i Natura 2000-områden.

Natura 2000 är EU:s nätverk för värdefulla naturområden. Syftet är att värna om naturtyper och arter som EU-länderna har kommit överens om är av gemensamt intresse. I Stockholms län finns 235 natura 2000-områden.