Övernatta i skärgårdsparadis: Nytt vandrarhem på exotiska Nåttarö

Nåttarö har länge varit ett populärt resmål. Fina sandstränder, vackra klippor och lummiga lövskogar gör ön till ett paradis för badgäster och naturälskare. Till sommaren öppnar ett nytt vandrarhem i Östermarsgård på Nåttarö.
– Vandrarhemmet gör det lättare att stanna längre än en dag på denna fantastiska skärgårdsö, säger Anders Bedinger på Din Skärgård.

Längst ut mot havet i den allra sydöstligaste delen av Stockholms skärgård ligger Nåttarö, en ö med fantastiska klippor, höga berg och vackra sandstränder. Nåttarö har länge varit ett populärt resmål för sol- och badsugna. Tidigare har ön haft få övernattningsmöjligheter, vilket gjort att många turister varit tvungna att åka hem efter dagens slut. Nu öppnar Nåttarös första vandrarhem. Vandrarhemmet kommer att drivas av kooperativet Din Skärgård

Hoppas på bröllopspar i nya sviten
Vandrarhemmet på Nåttarö inryms i Östermars gård på öns norra sida. Gården består av fyra hus och ligger i ett mycket naturskönt område, nära till både badstrand och klippor. Sammanlagt har vandrarhemmet 32 bäddar fördelade i de 4 husen. I den gula huvudbyggnaden ligger den lilla bröllopssviten med sin stora säng.
– Det är jättekul att vi äntligen har möjlighet att öppna ett vandrarhem. Östermars gård ligger väldigt vackert till. Nu får vi hoppas att något nygift par hittar till sviten i sommar, säger Anders Bedinger.
Vandrarhemmet har ett fullt utrustat kök för självhushåll och det finns en livsmedelsaffär på ön. För dem som tröttnar på laga sin egen mat så har Nåttarö även en liten krog där det går bra att ta en bit mat och ett glas vin eller en svalkande öl.

Stränder, urskog och spännande grotta att upptäcka
Nåttarö ägs och förvaltas av Skärgårdsstiftelsen, som äger och förvaltar 15 procent av all mark i Stockholms skärgård med siktet inställt på en levande skärgård.
– Nåttarö är värt mer än en dagstripp. Ön är som en jättelik sandlåda och känns lika exotisk som en grekisk ö när solen skiner. Men där finns mycket annat att upptäcka också. Här finns massor av urskog och har man barn är Drottninggrottan spännande, säger Bernt Festin, vd på Skärgårdsstiftelsen.

Nåttarö vandrarhem öppnar verksamheten den 12 juli. Vandrarhemmet är anslutet till STF och går att boka via STF:s hemsida. För att komma till Nåttarö är det lättast att ta Waxholmsbåt från Nynäshamn, därifrån tar det cirka 30 minuter att komma till Nåttarö.

Bilden i pdf-filen är tagen av Sören Colbing.

Kom gärna och hälsa på oss i monter BG:01 på Allt för sjön!

För information och bilder kontakta Eskil Jerling, Vår pr -byrå på eskil.jerling@varprbyra.se eller 073 506 79 07. Du kan även nå Anders Bedinger på Din Skärgård på 073 679 88 96.

Din skärgård är en ekonomisk förening som har jobbat med turism i Stockholms skärgård i 20 års tid.

Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län äger och förvaltar mark i Stockholms skärgård. Stiftelsen verkar för att bevara skärgårdens egenart, naturvärden och landskapsbild och främjar utvecklingen av friluftsliv, kultur, rekreation, turism och en levande skärgård. Totalt har Skärgårdsstiftelsen cirka 70 anställda och stöds av
21 000 vänner. www.skargardsstiftelsen.se