Pandemieffekten utraderad

- dock visar siffrorna att uthålliga satsningar lönar sig.
De nu analyserade mobildatasiffrorna för 2022 både på helår och för sommaren visar på en generell nedgång både i antalet besökare på Skärgårdsstiftelsens områden och för Stockholms skärgård som helhet. Siffrorna visar till och med en nedgång jämfört med 2019, året innan pandemin. Däremot kan vi se en mycket stor ökning för några områden som satsat särskilt på aktiviteter och marknadsföring året runt.

Det är framförallt Nåttarö och Grinda som sticker ut med mellan 40-50% i ökning. Peter Ljung turistentreprenör på Nåttarö i södra skärgården säger så här om siffrorna:

• Pandemin startade stanna hemma trenden. Jag brukar säga att det är inne att vara ute idag. Vi sprang som sjutton för att överleva under pandemiåren och jag tror att det är de insatserna som vi nu kan skörda frukten av.

• Vi svarar året om på frågorna som kommer in och vi finns där för våra gäster och besökare. I år har vi redan fullbokat långt in i augusti och sedan fyller vi på med fler aktiviteter i höst och avslutar året med julbord.

Även Jan Pfister turistentreprenör på Grinda i mellanskärgården ser en starkt växande ström av besökare som startade under pandemin.

• Det är mycket mer folk ute i markerna på ön. Under pandemin upptäckte helt nya målgrupper Grinda, och de fortsätter att komma ut. Det rör sig också mer folk i mellanskärgården då båtarna verkar stanna här och röra sig kortare sträckor när bränslepriserna är höga.
  • 2019 precis innan pandemin slog till skulle vi satsa stort på utländska målgrupper framförallt under vintersäsongen. Nu kan vi äntligen förverkliga mycket av de planerna och ser att med en svag kronkurs och orolig omvärld kommer flera att söka sig hit från utlandet och många svenskar stanna hemma i sommar. Jag tror på en fortsatt positiv utveckling, säger Jan Pfister som uppskattar andelen utländska besökare på Grinda till cirka 10 procent. Besökare som tillkommer utöver mobildatan som i dagsläget endast visar inhemska besök.

Skärgårdsstiftelsen är initiativtagare till satsningen på Skärgårdsbarometern och Kommunikationschef Ulrika Palmblad-Wennergren har följande kommentarer till siffrorna:

• Det gäller att våga och dessutom vara uthållig i sina satsningar på andra säsonger än sommaren. Både Grinda och Nåttarö tänker långsiktigt med aktiviteter på helger och ledigheter utanför högsäsongen, något som nu märks i siffrorna. Framförallt på Grinda ser vi nu att även lägstanivån under lågsäsongen nu är högre än vad den var innan pandemin.

• Något som blir tydligt när siffrorna sträcker sig över 4 år, med jämförelsedata från både innan och efter pandemin, är att under den absoluta högsäsongen i slutet på juli till mitten av augusti ligger siffrorna stabilt på samma höga nivå. Det betyder att under denna tid är skärgården i princip fullbelagd. Under första pandemiåret 2020 låg det allra högst, men då rapporterades det också från många håll att skärgården var överfull.
  • Även på fastlandsområden i södra delen av skärgården, i Käringboda och i Häringe, ser vi stora procentuella ökningar av besöksantalet under 2022. Här har Skärgårdsstiftelsen gjort stora satsningar för miljön i ekskogarna och röjt för stigar och leder. Dock ser vi ett stort tapp på Gålö som hade rekordmycket besökare under pandemiåren 2020-2021. Tyvärr verkar de som då hittade ut även under höst och vår försvunnit och även minskat i antal sedan innan pandemin.
  • En möjlig förklaring till det stora tappet under förra året är att pandemiåren skapade ett stort sug efter att åka utomlands på semestern. Därför ska det bli intressant att se vilka siffror nästa års Skärgårdsbarometer uppvisar efter ett 2023 där lågkonjunktur och hög inflation starkt ökar intresset för att hemestra. Något som bokningsläget inför sommaren hos Skärgårdsstiftelsens entreprenörer även bekräftar.

OM Skärgårdsbarometern:
För fjärde året i rad mäter Skärgårdsstiftelsen med hjälp av mobildata både besökarantalet i våra egna naturreservat och för Stockholms skärgård som helhet. Skärgårdsstiftelsen har tillsammans med bl a Länsstyrelsen, Region Stockholm, och Skärgårdskommunerna genom Stockholm Archipelago tagit initiativ till detta nya och innovativa sätt att mäta besökarantalet för en destination. WSP hjälper till med dataanalysen.

Adress: Box 7669, 103 94 Stockholm, Besöksadress: Svensksundsvägen 6, Skeppsholmen
Kommunikationschef  Ulrika Palmblad-Wennergren, Mail: ulrika.palmblad-wennergren@skargardsstiftelsen.se

Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län, är mark- och fastighetsägare i Stockholms skärgård. Vår uppgift är att hålla skärgården öppen för alla!
Skärgårdsstiftelsen främjar utvecklingen av friluftsliv, turism och en levande skärgård. Mer information www.skargardsstiftelsen.se