Promenera mera i skärgården: Nya naturstigar lockar till utflykt

Skärgårdsstiftelsens natur- och kulturstigar är välbesökta utflyktsmål i skärgården. I år tillkommer två helt nya stigar och sammanlagt har nu stiftelsen 10 natur- och kulturstigar på sina områden, spridda mellan Utö i söder och Örskär i norr. Stigarna ligger i natursköna områden och har informationstavlor som beskriver områdets natur och historia.
– Naturstigarna är intressanta för alla som vill veta mer om de platser de besöker i skärgården, säger Berndt Festin, vd för Skärgårdsstiftelsen.

På Skärgårdsstiftelsens områden finns nu tio skyltade natur- och kulturstigar. De ligger utspridda i områdena Örskär, Idö, Finnhamn, Grinda, Bullerö, Rågskär, Nämdö, Gålö, Utö, Häringe. Naturstigarna är mellan 600 meter och 6 km långa och alla lämpar sig fint för lättare promenader. Längs stigarna finns både vacker natur och kulturlämningar, och de kan lära dig ett och annat på köpet. På informationstavlor utmed stigarna berättar, bland andra, stiftelsens kunniga medarbetare om områdenas historia och natur. Längs stigarna finns det alltid både spännande och oväntade saker att upptäcka. Bland sevärdheterna finns självlysande mossa, fyrar, orkidéer och gruvor.
– Det finns mycket att titta på i våra områden och längs natur- och kulturstigarna finns några riktiga höjdpunkter. Själv tycker jag mycket om stigen på Örskär med den milsvida utsikten över öppet hav, säger Berndt Festin.

Lätta att nå
Natur- och kulturstigarna är utspridda inom Skärgårdsstiftelsens områden. Vissa måste man åka båt för att nå, men ett par stycken går det att komma till med egen bil eller SL-buss vilket gör dem bekväma mål för promenadsugna.
– För en perfekt dag i skärgårdsnaturen tipsar jag om att ta med en picnic-korg och sticka ut så fort det blir fint väder. Många stigar är enkla att ta sig till och lönen för mödan kan bli fantastisk, säger Berndt Festin.

Skärgårdsstiftelsen äger cirka 15 procent av marken i Stockholms skärgård. Naturvården är en viktig del av stiftelsens arbete. Bland annat satsar stiftelsen på småskaligt skärgårdsjordbruk. Detta har skett genom köp av nedlagda jordbruk spridda över hela skärgården. Gårdarna arrenderas sedan ut till personer med stort jordbrukskunnande och ett intresse för skärgårdslandskapet. I och med att lantbrukarna håller betande djur på områdena bibehålls den öppna karaktären i landskapet.

Kom gärna och hälsa på oss i monter BG:01 på Allt för sjön!

Bilden i pdf-filen är tagen av Magnus Rietz.

För bilder: Kontakta Ulrika Palmblad på Skärgårdsstiftelsen. ulrika.palmblad@skargardsstiftelsen.se
För information om områdena, se www.skargardsstiftelsen.se
För ytterligare information kontakta Berndt Festin vd för Skärgårdsstiftelsen, berndt.festin@skargardsstiftelsen.se
Eskil Jerling, pressinformation Vår pr-byrå, 073 506 79 07, eskil.jerling@varprbyra.se