Seminariedag kring Grönt Båtliv

– med fokus på båtbotten

Under fredagen den 30 november håller Skärgårdsstiftelsen en heldag med seminarier kring Grönt Båtliv. Moderator Folke Rydén kommer tillsammans med en rad forskare och representanter för båtlivet att fördjupa sig i frågor kring båtbotten och miljövänligt båtlv.

– Skärgårdsstiftelsen är en viktig aktör för en långsiktigt hållbar utveckling av Stockholms skärgård. Skärgårdens naturvärden ska bevaras samtidigt som vi skapar förutsättningar för fler att vistas i vår vackra övärld. En viktig del av miljöarbetet är att minska båtlivets negativa miljöpåverkan. Därför har Skärgårdsstiftelsen sedan lång tid tillbaka engagerat sig i arbetet för ett grönare båtliv,  säger Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg.

I mer än tio år har Skärgårdsstiftelsen arbetat med Havstulpansprojektet som gör det möjligt för båtägare att få reda på när havstulpanerna sätter sig fast i Östersjön. Syftet med projektet är att minska spridningen av miljöfarliga ämnen från båtbottenfärger genom att öka medvetenheten hos allmänheten och få fler att använda alternativa metoder för att hålla båtbotten ren.

Havstulpanprojektet har under 2012 utökats med forskning på Västkusten. Dessa studier kommer att redovisas av doktorand Anna-Lisa Wrange från Göteborgs Universitet under fredagens seminarium.

Under dagen kommer representanter från båtorganisationer, kommuner, näringsliv, forskning och grönt båtliv att debattera båtmiljöfrågor.

– Det känns väldigt spännande att vi kan skapa möjligheter för en bred diskussion runt dessa viktiga frågor, säger Sara Hallén, Projektledare för Havstulpanprojektet.

Havstulpanprojektet har under år 2012 finansierats med stöd av Havs och vattenmyndigheten.

För mer information kontakta:
Sara Hallén, Projektledare Havstulpansprojektet, tel 070-377 01 55