Skärgårdsdass och Väderskydd invigda på Grinda

– unik satsning på design och funktion

Under onsdagen invigdes två design– och funktionsnyheter på Grinda i Stockholms skärgård. Välkände formgivaren och designern Mats Theselius har tagit fram designen till Skärgårdsdasset som tillsammans med Skärgårdsstiftelsens Lars Westlings kretsloppslösning borgar för en stor nyhet i form och funktion. En prototyp av det innovativa väderskyddet framtaget i samma projekt av Whites arkitekter, Anders Tväråna och Mattias Nordström invigdes också under dagen.

Båda projekten är finansierade av Tillväxtverket och Länsstyrelsen i Stockholms läns Landsbygdsprogram inom projektet Hållbar Destinationsutveckling och syftet har varit att skapa prototyper för vidare utveckling av centrala funktioner för destinationsutvecklingen. Så här säger stiftelsens Vd om projektet:
– Skärgårdsstiftelsen har en viktig uppgift att skapa förutsättningar för alla att besöka skärgården. För att möta dagens krav från besökarna måste vi höja standarden på vår service och på så vis även höja upplevelsen av vistelsen.

Designern Mats Theselius som formgivit Skärgårdsdasset har arbetat från utgångspunkten att dassets utformning ska vara en del av den turistiska upplevelsen.
– I mitt arbete har tanken varit att höja upp standarden och intrycket av arkitekturen så mycket det bara går. Stockholms skärgård är en pärla och här finns så många värden i den unika kulturbygden. Mina ambitioner med projektet har varit mycket högt satta, Skärgårdsdasset ska vara något som står kvar länge och håller över tid både i form och funktion.

Funktionaliteten i Skärgårdsdasset är något som Lars Westling tillika tillsynsman hos stiftelsen har funderat kring länge. Som utbildad limnolog har han haft många funderingar kring hur det går att utveckla tekniken kring långkomposterande dass så att de helt kan kretsloppsanpassas. Resultatet är den process som ligger till grund för konstruktionen av Skärgårdsdasset, en fullträff ur både miljö- och arbetsmiljöhänseende.

Väderskyddet har tagits fram utifrån samma utgångspunkt, att förbättra förutsättningarna för upplevelsen av skärgårdsbesöket.
– Vi har velat skapa ett stabilt väderskydd som lätt kan anpassas till olika platser. Ett flexibelt byggsystem som kan skapa identitet och ge profil till Skärgårdsstiftelsens områden, säger arkitekt Anders Tväråna.

Koordinator på Tillväxtverket och tidigare projektledare för Skärgårdsstrategin och Hållbar Destinationsutveckling Erika Rosander säger så här om projektet och resultatet.
– Väderskydden och skärgårdsdasset är två väldigt funktionella och innovativa lösningar. Jag har följt arbetet hela vägen från idé till färdigt resultat och är både glad och stolt över de insatser som gjorts av alla inblandade, och av de fina resultaten, som har potential att göra stor nytta både i skärgården och på andra platser.