Skärgårdsstiftelsen tar över Huvudskär

Genom ett markbyte med Fortifikationsverket får allmänheten även fortsättningsvis möjlighet att besöka och uppleva Huvudskär i Stockholms skärgård.

Idag undertecknade Fortifikationsverkets generaldirektör Urban Karlström och Skärgårdsstiftelsens ordförande Gustav Hemming det avtal som ger Skärgårdsstiftelsen markinnehav på Huvudskär och Fejan.

– Huvudskär har unika natur- och kulturvärden. Därför har det varit viktigt att Huvudskär kan fortsätta vara öppet för allmänhet och besökare, vilket vi nu säkrar, säger Gustav Hemming (C) ordförande Skärgårdsstiftelsen och Miljö- och skärgårdslandstingsråd.

– Genom att överlåta ägande och förvaltning på Skärgårdsstiftelsen får vi en bra helhetslösning. Det här innebär att Huvudskär även i fortsättningen blir tillgänglig för allmänheten,
säger Urban Karlström, generaldirektör på Fortifikationsverket.

Fortifikationsverket och Skärgårdsstiftelsen har under en längre tid diskuterat markbyten. Fortifikationsverket har i uppdrag att göra sig av med mark som Försvarsmakten inte längre använder. Huvudskär och Fejan har stort värde för båt- och friluftsliv och Skärgårdsstiftelsen har som uppdrag att göra skärgårdens natur- och kulturvärden tillgängliga. Det har även funnits önskemål från flera håll att stiftelsen skulle bli ägare av Huvudskärs by för att garantera att miljön även i framtiden är tillgänglig. Fortifikationsverket erhåller mark där verket sedan tidigare har byggnader, samt Svinåker på Ornö. Diskussionen har förts mellan Fortifikationsverkets generaldirektör Urban Karlström och Skärgårdsstiftelsens vd Lena Nyberg.

– Det är stiftelsens uppdrag att värna det säregna skärgårdslandskapet och erbjuda flera att uppleva denna unika miljö. Både Huvudskär och Fejan är två mycket speciella platser ur både kultur- och naturhänseende och passar mycket bra in i det bestånd av öar som genom stiftelsen görs tillgängliga för allmänheten, säger Lena Nyberg.

Markbytet, som även kräver ett regeringsbeslut innebär att Skärgårdsstiftelsen blir markägare till både en fastighet på Fejan och till stora delar av Huvudskärs by.

Kontaktuppgifter:
Gustav Hemming (C), miljö- och skärgårdslandstingsråd och ordförande i Skärgårdsstiftelsen genom
Gustaf Arnander, pressekreterare miljö- och skärgårdsroteln
Mail: gustaf.arnander@politik.sll.se

Urban Karlström, Generaldirektör Fortifikationsverket genom