Skärgårdsstiftelsens vänbok 2014 – Skärgårdshus

–    människor och hus berättar skärgårdens historia

Skärgårdsstiftelsens vänbok 2014 heter Skärgårdshus och är skriven av Johan Ahlbom med fotografier av Magnus Rietz. Boken innehåller en fängslande blandning av skärgårdens kulturarv, dess byggnadshistoria, jordbrukets utveckling och människors livsberättelser.

Skärgårdshus ger en intressant inblick i samhällsutvecklingen i skärgården under de senaste 100 åren. Här skildras några av de mest intressanta kulturbyggnaderna från Arholma i norr till Landsort i söder. Vi berättar också om några mindre holmar och skär som har spelat en viktig roll i skärgårdens historia. Här återges byggnadernas spännande historia och de människor som arbetat och levt här, får ge husen liv och berätta deras historia. Vi möter även flera sevärdheter på öarna som har koppling till byggnaderna. Det är mytomspunna fornminnen, övergivna kolerakyrkogårdar och mystiska gravplatser.

– Ett hus kan leva under kanske tio mänskliga generationer, men människan själv lever bara i en, säger bokens författare Johan Ahlbom. Arbetet med boken har tagit två år med efterforskningar i Riksarkivet, Krigsarkivet och Stadsbiblioteket. Att göra urvalet bland stiftelsens över tusen byggnader var inte enkelt.

Fotograf Magnus Rietz är kustjägare, skeppare och aktiv vårdare av kulturbyggnader. Engagemanget för marina natur- och kulturmiljöer präglar hans arbete såväl som hans fritid. Han är bosatt vid havet i Nynäshamn.

För Skärgårdsstiftelsen är det viktigt att i vänböckerna lyfta fram den unika kulturskatt som finns i skärgården och i stiftelsens byggnader. – Genom denna vänbok, full med spännande berättelser från lockande miljöer, önskar vi bidra med ökad kunskap om skärgårdsbyggnadernas historia och inspirera till att besöka dessa platser, säger stiftelsens Vd Lena Nyberg.

– Varmt tack till alla medverkande för ett gediget arbete med att på ett hängivet sätt spegla den mångfald och rikedom som finns på Skärgårdsstiftelsens områden.

Med ökad kunskap om byggnaderna på stiftelsens områden förhöjs upplevelsen då dörren öppnas och det är dags att kliva över tröskeln. Välkomna in!

Boken är utgiven på Balkong Förlag

Presskontakt Conny Larsson, conny@balkongforlag.se, tel 070-491 59 69