Succépremiär för ”En dag i skärgården”

- över 800 provade skärgården på Grinda

I lördags låg dimman över skärgården och Grinda. Men det hindrade inte mer än 800 besökare att ta sig ut till väntande aktiviteter. För många var detta första gången de vistades i skärgården och det gav mersmak.

För att starta upp säsongen och också bjuda in nya skärgårdsbesökare som annars inte vistas i skärgården väcktes en idé om ”En dag i skärgården” för att kunna visa upp vad vår vackra skärgård har att erbjuda även innan bad- och sommarsäsongen kommer igång på allvar.

Initiativtagare till dagen var Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg som ser att detta ligger helt i linje med stiftelsens uppdrag. – Skärgårdsstiftelsen har som uppdrag att förvalta och använda den vackra skärgårdsnaturen på ett sätt som ska skapa förutsättningar för att så många som möjligt ska kunna besöka skärgården. Alltför många Stockholmare har aldrig varit i skärgården och går miste om fantastiska upplevelser. Nu provar vi detta på Grinda i år och hoppas att det kan bli början på en tradition där fler ställen öppnar upp säsongen med ”En dag i skärgården.”

Jan Pfister, entreprenör på Grinda Wärdshus var mycket nöjd med dagen och hoppas nu att detta kan bli en återkommande aktivitet för hela skärgården. – Det här kan bli ett riktigt kul och bra sätt att starta upp den lite bortglömda men så vackra försäsongen i skärgården.

En dag i skärgården på Grinda var detta år ett samarbete mellan Skärgårdsstiftelsen, Waxholmsbolaget, Grinda Wärdshus, Värmdö kommun, Grinda Gård och Öppen skärgård för alla. Under dagen fanns det massor av aktiviteter på plats och även om dimman låg över skärgården just denna dag så var det varmt och picnicvänligt utan regn.

Waxholmsbolaget erbjöd resor till halva taxan och ute på ön var det bland annat invigning av en ny Skogsmullestig och barnteater med teatersommar från Artipelag. Vid bryggan låg också ett alldeles splitternytt Kustbevakningsfartyg som körts dit under natten från varvet i Estland av en stolt och nöjd besättning som visade upp det skinande nya fartyget för nyfikna besökare. Vid bryggan bredvid låg även Sjöräddningen, Österåker med en av sina räddningsbåtar som också visades upp.

Projektledaren Cissi Grape från Värmdö kommun summerade dagen så här: – Det här var den bästa dagen jag haft i mitt arbetsliv någonsin! Att se alla dessa människor som aldrig varit i skärgården förut så glada över att få komma hit – helt fantastiskt!

Familjen Davapria hade fått chansen att komma ut till Grinda tack vare Stadsmissionens satsning på utflykter för familjer. – Vi vill tacka alla för denna dag! Vi tycker att det är jättefint och vackert på Grinda. Barnen är glada och vi vill gärna komma tillbaka, sa mamma Lasanthi och pappa Saman.

Skogsmulle i egen hög person var med och invigde den nya Skogsmullestigen som nu finns att besöka på Grinda.

Adem Sahin-Pettersson ombord på Kustbevakningens båt 315 Furusund tyckte att maskinrummet var mest spännande. – Jag har också fått sitta och styra, berättade en lycklig Adem.