Välkommen till ”En dag i skärgården” på Grinda, lördag 23 maj

– prova på skärgårds- och båtliv under en dag

För tredje året i rad arrangeras ”En dag i skärgården på Grinda”. Under dagen finns det möjlighet att prova på allt från att köra och segla båt, boule, fiske, hjärt-lungräddning, samarbetspussel, volleyboll samt gå ombord på Kustbevakningens och Sjöräddningens båtar. Dessutom kör Waxholmsbolaget för reducerad taxa till Grinda denna dag.

Succédagen är ett försök att få ut nya målgrupper i skärgården vilket har fallit mycket väl ut. Därför är det extra roligt att detta nu blivit ett återkommande arrangemang. Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg var initiativtagare till dagen från första början och är mycket glad över framgången.
Skärgårdsstiftelsen ska skapa förutsättningar för människor att kunna komma ut i Stockholms vackra övärld och uppleva djur, natur och kulturhistoria. Vårt, numera, årliga arrangemang på Grinda ska ge nya grupper möjlighet att pröva på en dag i skärgården.

Båtbranschens Riksförbund - Sweboat finns som tidigare år på plats via sitt projekt Upptäck Båtlivet. Besökarna kommer i år att ges möjlighet att prova på både motor- och segelbåtar med hjälp av instruktörer från bland andra Värmdö jolleseglare.

– Inget är roligare än att få visa upp Skärgården och båtlivet för oinvigda och det ser vi verkligen fram emot att få göra även detta år! säger Sweboats Vd Mats Eriksson.

Entreprenör Jan Pfister välkomnar alla besökare och samarbetspartners ut till Grinda under lördagen.
– Grinda Wärdshus AB är arrendator på ön och har byggt utbudet på Grinda under 20 år och erbjuder i dag en bred portfölj med boende på hotell, stugor, vandrarhem, tält samt i egen båt i gästhamnen, vidare så erbjuder vi tre matkoncept med Wärdhuset i spetsen med prisbelönt kök, sjökrogen Framfickan vid gästhamnen samt Lanthandeln med sitt Café. Dagen är en viktig dag och vi ser att den växer år efter år och vi får möjlighet att visa nya besökare vår underbara skärgård samt mångfalden på Grinda, berättar Vd Jan Pfister.

Under lördagen kostar resor till Grinda med Waxholmsbolagets båtar 60 kr enkelresa för vuxna. Pensionärer och barn och unga upp till 19 år samt personer med färdtjänst åker gratis. Se bifogad Pdf för turlista och närmare information.

”En dag i skärgården” på Grinda är ett samarbete mellan, Skärgårdsstiftelsen, Sweboat, Waxholmsbolaget, Värmdö kommun, Grinda Wärdshus samt Grinda gård.