Västergården utvecklat till unikt besöksmål

– Nu slår Besöksgård Hjälmö upp sina portar

Med hjälp av lokala konstnärer, djupdykningar i gårdsarkiv och intervjuer med äldre öbor har jordbruksarrendatorerna Lill och Per Schierman skapat ett unikt besöksmål i mellanskärgården där både vuxna och barn kan uppleva gårdslivet på ett nytt sätt.

Västergården på Hjälmö har blivit ännu mer tillgänglig för dig som besökare. Genom ett EU-finansierat projekt har här skapats en besöksgård med utställning samt en natur- och kulturstig. Besöksgården visar det småskaliga skärgårdsjordbrukets betydelse för den biologiska mångfalden och kulturlandskapet på ett välkomnande och lättillgängligt sätt.

Det var utlovat regn under gårdagen, men trots detta var det många som tagit sig ut till invigningscermonin på Hjälmö. Skärgården mötte dem med kalla vindar men inget regn och på Västergården var stämningen varm och välkomnade när Skärgårdsstiftelsens ordförande Gustav Hemming slog upp portarna till logen och den fina utställningen om gårdens historia.

– Skärgårdsstiftelsens jordbruk spelar en oerhört viktig roll för att hålla skärgårdslandskapet öppet och här på Västergården visas nu hur det går att ta detta ett steg längre genom roliga upplevelser. Vi har en viktig pedagogisk uppgift att visa upp skärgårdens historia men även hur den mat vi får till våra bord kan produceras på ett ekologiskt hållbart sätt.

Gustav Hemming framhöll på flera olika sätt i sitt invigningstal betydelsen av det småskaliga jordbruket som stiftelsens 16 arrendegårdar upprätthåller i skärgården. Förutom att hålla landskapet öppet produceras här produkter av extremt hög kvalitet. Med utställningen och konceptet Besöksgård kan nu jordbrukets betydelse bli alltmer greppbart för besökarna som oftast lever i en helt annan miljö till vardags.

Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg talar ofta om vikten av att även barn och unga hittar in till roliga och spännande aktiviteter vid sina skärgårdsbesök. På Västergården har det skapats ett besöksmål som även har plats för barnen.

– Vi vill visa upp det unika på varje ö och gärna skapa spännande och intressanta besöksmål. För att öka intresset för skärgården är barnen en viktig målgrupp. Genom aktiviteter som lockar barns intresse kan vi öka besöken hos familjer och skolor. Det ger ett ökat intresse för nya utflyktsmål i skärgården. Hjälmö är ett mycket fint exempel på att kulturhistoria och natur kan presenteras på ett sätt så att det både intresserar vuxna och barn. Vi hoppas på att Västergården kan bli ett gott exempel för fler skärgårdsjordbruk så att fler gårdar kan presentera sin verksamhet mer publikt.

Lill och Per Schierman var mycket nöjda med dagen och ser fram emot att kunna visa upp gården och ta emot besökare på ett nytt sätt. När den långa invigningsdagen som föregåtts med mycket förberedelser gick över mot kväll visade det sig att ett av fåren lammat i hagen. Som inte det var nog blev det även dags för en av korna att kalva… På Västergården och skärgårdsjordbruken går livet sin gilla gång så nära storstaden Stockholm men så långt ifrån det vardagsliv det flesta av oss andra känner.

Mer information om Besöksgård Hjälmö