Alla har rätt till fräsch luft

Report this content

Vi nordbor spenderar 90% av vår tid inomhus. Det innebär att 90% av den luft vi andas är inomhusluft. Det vi inte kan se, eller ta på, det bryr vi oss inte normalt sett inte så mycket om. På konferensanläggningen Skåvsjöholm tänker man tvärt om. Där sätter man luften och därmed möteskvaliteten i första rummet.

Det finns internationella studier som pekar på att företag kan spara mer än 3 000 kronor per anställd genom ett bättre inomhusklimat. Bristen på en fräsch innemiljö ger sämre prestationsförmåga, lägre effektivitet och högre sjukfrånvaro. På Skåvsjöholm tar man dessa absolut grundläggande behov på allvar. - Människor som mår bättre presterar också bättre. Fräsch innemiljö är en bra investering. Trots att vi andas inomhusluft stora delar av vår tid så är utomhusluften fokus för diskussioner, men det finns klara kopplingar mellan vår prestationsförmåga och kvaliteten på inneluften, säger Leif Malmberg på Skåvsjöholm. Vi äter cirka 1 kg om dagen. Vi dricker 3 kg om dagen. Vi andas 30 kg om dagen, vilket motsvarar cirka 25 000 liter luft. Den faktiska vikten av den luft vi andas är med andra ord mycket större än vikten av den mat och dryck vi intar varje dag. Trots detta faktum ägnas kvaliteten på utomhusluften, vad vi äter och dricker mycket större uppmärksamhet än kvaliteten på inneluften och dess betydelse för vår hälsa och vårt välbefinnande. Luft under vingarna Alla har suttit på möten där luften fullständigt tar slut. Det är inget ovanligt fenomen, men likväl förödande för kvaliteten på de möten vi lägger mycket energi och resurser på att ordna. Skåvsjöholm har gjort stora investeringar för att stärka inneklimatet. Det handlar främst om en modern klimatanläggning och effektiv ljussättning. - Att planera sina möten, med bra innehåll och struktur är viktigt men om den miljö man vistas i gör att man inte orkar prestera så spelar det mindre roll. Hos oss får man prisbelönt mat, bra aktiviteter, härlig skärgårdsmiljö men också en innemiljö som gör mötena effektiva, säger Leif. De effektiva mötesmiljöerna är ett resultat av att Skåvsjöholm redan från början byggdes som en konferensanläggning. Med ytterligare förstärkningar i innemiljön och mycket dagsljus i de flesta rum är allt dimensionerat för effektiva och behagliga möten, även om de blir långa. Kontakt Leif Malmberg, VD Skåvsjöholm, tfn 08-540 267 07 Bilder Bilder för fri publicering finns att ladda ner på Skåvsjöholms hemsida, www.skavsjoholm.se, under rubriken ”Bildgalleri”. Högupplösta bilder finns. Kontakta Leif Malmberg enligt ovan.