Bopriset 2019 går till SKB

Report this content

Vid en ceremoni på Nationalmuseum i Stockholm utsågs SKB idag till vinnare av Bopriset 2019. Priset, som instiftats av Boinstitutet till minne av arkitekten Josef Frank, premierar kvalitet och ett bra boende för alla. SKB tilldelas priset för sin upplåtelseform, den kooperativa hyresrätten, samt utvecklingen av verksamheten och nysatsningar som kvarteret Basaren.

Det var i hård konkurrens med totalt 60 nomineringar och tio finalister som SKB, Stockholms Kooperativa Bostadsförening, tog emot priset från Boinstitutet till minne av Josef Frank med stöd av Svenskt Tenn.

Motiveringen till priset löd: Med en hundraårig historia och ett DNA präglat av långsiktighet, kvalitet samt omtanke om de boende skapar vinnaren av Bopriset 2019 hem för människor genom hela livet. Vinnaren av Bopriset 2019 har evighetsförvaltning av sina fastigheter, där kvalitet och hållbarhet syns i material, energianvändning och i att vinsten återinvesteras för att bygga om och bygga nytt för bostadskooperativets medlemmar, nu senast hyllade Basaren på Kungsholmen i Stockholm, ritat av Wingårdhs.

– Vi är oerhört stolta och glada över utmärkelsen. Josef Franks idéer, där kvalitet är centralt och tanken om att ett bra boende för alla är en förutsättning för ett hållbart samhälle, stämmer väl överens med SKB:s värderingar. Priset är ett kvitto på att vi gör ett bra jobb när vi förvaltar och utvecklar den goda idé som skapade SKB för över hundra år sedan, säger Eva Nordström, vd SKB.

– SKB är en mycket värdig vinnare. Deras verksamhet, som präglas av långsiktighet, kvalitet och ett bra boende för alla, stämmer väl överens med Josef Franks idéer där kvalitet och hållbarhet är centralt, säger Moa Andersson, verksamhetsledare på Boinstitutet.

Prissumman på 100 000 kronor kommer SKB att använda till sina medlemmar för inspiration och kunskapsutbyte kring framtidens boende, hållbart byggande och arkitekturens betydelse.

En mer varierad bostadsmarknad
SKBs unika upplåtelseform, den kooperativa hyresrätten, är ett mellanting mellan traditionell hyresrätt och bostadsrätt. Det är en socialt och ekonomiskt hållbar boendeform som bidrar till ökad variation på bostadsmarknaden. Kvalitet genomsyrar alla byggnationer och SKB förvaltar själva sina fastigheter.

– Bostadsmarknaden behöver mer variation, och där bidrar vi med en långsiktig och hållbar boendeform, säger Eva Nordström.

Bildtext: SKB har utsetts till vinnare av Bopriset 2019. Från vänster Moa Andersson verksamhetsledare Boinstitutet, Eva Nordström vd SKB och Maria Veerasamy vd Svenskt Tenn. Foto: Martin Sundström

Om Bopriset:
Bopriset instiftades år 2018 av Boinstitutet med stöd av Svenskt Tenn till minne av arkitekten Josef Frank. Bopriset ska belöna ett kvalitativt och attraktivt bostadsbyggande för alla, ett byggande eller satsning som skapar liv och aktivitet mellan husen och kvarteren/området, samt exempel på en lokalt förankrad och nytänkande bostadspolitik, lokala samarbeten och bostadsprojekt för ett inkluderande samhälle.

Juryn för Bopriset består av Li Pamp, programledare och journalist, Peter Majanen, grundare av strategi- och analysföretaget Quattroporte, Erik Stenberg, lektor på KTH samt expert på miljonprogrammet, Moa Andersson, verksamhetsledare, Boinstitutet, Christer Larsson, tidigare stadsbyggnadsdirektör, Malmö och tidigare riksarkitekt, adjungerad professor i arkitektur, Lunds Universitet och Viktoria Walldin, socialantropolog, White arkitektbyrå.

Förra året, då priset delades ut för första gången, gick det till Helsingborgshem för deras arbete med stadsdelen Drottninghög.

För mer information kontakta:

Eva Nordström, vd SKB
eva.nordstrom@skb.org

Yvonne Edenmark Lilliedahl, kommunikationschef, SKB
yvonne.lilliedahl@skb.org

SKB är en kooperativ hyresrättsförening med 90 000 medlemmar. Med fler än 8 000 lägenheter i huvudstaden och fem närliggande kommuner är SKB den största privata hyresrättsaktören i Stockholm. Föreningen bygger och förvaltar bostäder som hyrs ut till medlemmarna i form av kooperativa hyresrätter. SKB är i sin storlek och upplåtelseform, en unik verksamhet som skapar variation på bostadsmarknaden. Lägenheterna, uppförda från 1917 till idag, förmedlas efter turordningsprincip och föreningen är öppen för alla. Den verkställande organisationen har drygt 130 medarbetare och drivs på företagsmässiga villkor som en ekonomisk förening.