Kooperativa hyresrätter i Uppsala lockar – 3 400 intresseanmälningar efter virtuell visning

Report this content

I maj öppnade SKB, Stockholms Kooperativa Bostadsförening, upp för virtuell visning av de 122 kooperativa hyresrätter som just nu byggs i Rosendal. Många valde att gå på 3D-visning hemifrån och redan efter några veckor fick SKB 3 400 intresseanmälningar. Majoriteten som anmält sitt intresse kommer från grannlänet Stockholm.

Bygget av den nya miljösmarta stadsdelen Rosendal i Uppsala är i full gång och SKBs lägenheter i kvarteret Docenten beräknas stå klara för att påbörja inflyttning i augusti nästa år. Upplåtelseformen kooperativ hyresrätt, som är ett mellanting mellan traditionell hyresrätt och bostadsrätt, är ny i Uppsala och har redan lockat många.

– Vi är glada att kunna erbjuda kooperativa hyresrätter i ett växande Uppsala som lockar allt fler stockholmare. Det är extra roligt att vi attraherar den yngre generationen, bland de som anmält sitt intresse är majoriteten mellan 18 och 30 år, säger Johan Jarding, fastighetsutvecklingschef på SKB.

SKB bjöd in till den virtuella visningen och digitala lägenhetsväljaren på webben via medlemstidningen ”Vi i SKB” samt på Instagram och LinkedIn.

Vår medlemstidning är fortsatt viktig kanal för att kommunicera med våra 90 000 medlemmar som naturligtvis är vår målgrupp. De senaste åren har dock de
digitala och sociala kanalerna naturligt blivit allt viktigare, den här gången fick vi 16 000 visningar av inlägget på Instagram, säger Yvonne Edenmark Lilliedahl, kommunikationschef på SKB.

Flyttlass från Stockholm till Uppsala
Enligt statistik från SCB flyttar i genomsnitt 3 000 personer från Stockholms län till Uppsala kommun varje år, något som SKB märkte då 80 procent av dem som anmält sitt intresse för lägenheterna i Rosendal kommer från Stockholms län.

– Vår strategi är att bygga lägenheter med max en timmes pendlingsavstånd från Stockholms city. Uppsala är den första kommunen utanför Stockholms län där vi bygger kooperativa hyresrätter. Då är det extra roligt med många intresseanmälningar, säger Johan Jarding.

Hållbart sätt att leva och bo
Den framväxande och miljösmarta stadsdelen Rosendal, ett par kilometer söder om stadskärnan, erbjuder en kombination av stadsliv och grönskande områden där även kvarteret Docenten tar en tydlig miljöhänsyn.

– Vi bygger en fastighet med stort fokus på variation, gemenskap och ett hållbart sätt att leva och bo. Den är utformad för ett minimalt behov av energi och återvinner till och med energi ur vattnet som kommer från badrum och kök. Takytorna är gröna genom sedumplantering. På taken finns även en solcellsanläggning som genererar el till fastigheten, avslutar Johan Jarding.

Kvarteret Docenten är de första 122 kooperativa hyresrätterna som SKB bygger i Uppsala. Avsiktsförklaringen, som tecknats mellan Uppsala kommun och SKB, innebär att föreningen ges möjlighet att bygga ytterligare omkring 500 lägenheter i kommunen de närmaste tio åren.

För vidare information om kvarteret https://www.skb.org/vara-bostader/nyproduktion/docenten

Välkommen på visning https://www.skb.org/vara-bostader/nyproduktion/docenten/virtuell-lagenhetsvisning-docenten/

och se var i fastigheten lägenheterna ligger https://www.skb.org/vara-bostader/nyproduktion/docenten/lagenhetsvaljare-docenten/

För mer information välkommen att kontakta:

Yvonne Edenmark Lilliedahl, kommunikationschef, tel 08-704 6038, yvonne.lilliedahl@skb.org

Johan Jarding, fastighetsutvecklingschef, tel 08-704 6177, johan.jarding@skb.org

SKB är en kooperativ hyresrättsförening med 90 000 medlemmar. Med fler än 8 000 lägenheter i huvudstaden och fem närliggande kommuner är SKB den största privata hyresrättsaktören i Stockholm. Föreningen bygger och förvaltar bostäder som hyrs ut till medlemmarna i form av kooperativa hyresrätter. SKB är i sin storlek och upplåtelseform, en unik verksamhet som skapar variation på bostadsmarknaden. Lägenheterna, uppförda från 1917 till idag, förmedlas efter turordningsprincip och föreningen är öppen för alla. Den verkställande organisationen har drygt 130 medarbetare och drivs på företagsmässiga villkor som en ekonomisk förening.

Taggar:

Citat