PRESSINBJUDAN: Spadtag för Uppsalas första kooperativa hyresrätter

Report this content

Fredag 25 oktober sätts spaden i marken för de 122 kooperativa hyresrätterna som ska byggas av SKB, Stockholms Kooperativa Bostadsförening, i kvarteret Docenten i Rosendal. Det är de första kooperativa hyresrätterna som byggs i Uppsala och första gången som SKB bygger något utanför Stockholms län. 2021 står de 122 lägenheterna klara för inflyttning.

– Rosendal är ett innovativt stadsutvecklingsprojekt sett ur ett hållbarhetsperspektiv. För oss på SKB har hållbarhet varit en naturlig del sedan vår förening bildades för över hundra år sedan, säger Eva Nordström vd på SKB och tillägger:

– Den kooperativa hyresrätten är en socialt och ekonomiskt hållbar boendeform som bygger på medlemsengagemang och där överskottet återinvesteras för att utveckla verksamheten. Eftersom vi förvaltar våra fastigheter för evigt tänker vi långsiktigt ur ett klimat- och miljöperspektiv.

Kooperativa hyresrätter är en helt ny upplåtelseform i Uppsala, men i Stockholm är SKB väletablerade sedan starten 1916. Idag har föreningen över 8 000 lägenheter i Stockholms stad och i fem kringliggande kommuner, vilket gör föreningen till Stockholms största privata hyresrättsaktör.

Under förra året tecknades en avsiktsförklaring mellan Uppsala kommun och SKB som innebär att det kommer att byggas ytterligare omkring 500 kooperativa hyresrätter i kommunen de närmaste tio åren.

Media hälsas välkomna att delta vid spadtaget.

Datum: fredag 25 oktober

Tid: kl 09.30

Plats: hörnet Soldathemsvägen 31 / Docentgatan, Rosendal, Uppsala

Spadtaget tas av Erik Pelling kommunstyrelsens ordförande Uppsala kommun, Charlotte Axelsson ordförande SKB, Eva Nordström vd SKB samt Johan Edlund vd TL Bygg AB.

I anslutning till spadtaget finns också möjlighet att ta del av en närmare presentation av SKBs upplåtelseform och de specifika hållbarhetssatsningar som görs i kvarteret Docenten.

För mer information kontakta:
Yvonne Edenmark Lilliedahl, kommunikationschef, SKB
08-704 60 38, yvonne.lilliedahl@skb.org

SKB är en kooperativ hyresrättsförening med 90 000 medlemmar. Med fler än 8 000 lägenheter i huvudstaden och fem närliggande kommuner är SKB den största privata hyresrättsaktören i Stockholm. Föreningen bygger och förvaltar bostäder som hyrs ut till medlemmarna i form av kooperativa hyresrätter. SKB är i sin storlek och upplåtelseform, en unik verksamhet som skapar variation på bostadsmarknaden. Lägenheterna, uppförda från 1917 till idag, förmedlas efter turordningsprincip och föreningen är öppen för alla. Den verkställande organisationen har drygt 130 medarbetare och drivs på företagsmässiga villkor som en ekonomisk förening.

Taggar: