SKB kan vinna Bopriset 2019

SKB, Stockholms Kooperativa Bostadsförening, är nominerade till Bopriset 2019. Priset, som är instiftat av Boinstitutet till minne av Josef Frank, belönar ett kvalitativt och attraktivt bostadsbyggande för alla. Vinnaren utses den 14:e november på Nationalmuseum i Stockholm.

Idag, torsdag, offentliggjorde Boinstitutet de tio finalisterna till årets Bopris där SKB nomineras för sin upplåtelseform, kooperativ hyresrätt, samt utvecklingen av verksamheten och nysatsningar som kvarteret Basaren.

– Vi är glada och stolta över nomineringen som visar att upplåtelseformen kooperativ hyresrätt och det arbete som SKB gjort i över 100 år är hållbart än idag, säger Eva Nordström, vd SKB.

Långsiktighet och nysatsningar
SKB är en kooperativ hyresrättsförening som bygger, förvaltar och hyr ut lägenheter till sina medlemmar, som också äger föreningen. Den kooperativa hyresrätten är en unik upplåtelseform, not-for-profit, som skapar variation i bostadsutbudet.

Så här lyder nomineringen: ”SKBs hundraåriga historia präglas av långsiktighet och kvalitet samt omtanke om boendekooperationens medlemmar. Finansiellt överskott återinvesteras i utveckling av verksamheten och i nysatsningar, som hyllade Basaren på Kungsholmen i Stockholm.”

Den 14 november utses vinnaren av Bopriset till minne av Josef Frank, som delas ut med stöd av Svenskt Tenn och är instiftat av Boinstitutet.

Bildtext Basaren: SKB är nominerad till Bopriset 2019 som en av tio finalister. Foto: baraBild.se

Bildtext Motorn: SKB har byggt kooperativa hyresrätter sedan 1916.

För mer information kontakta:
Yvonne Edenmark Lilliedahl, kommunikationschef, SKB
08-704 60 38, yvonne.lilliedahl@skb.org

SKB är en kooperativ hyresrättsförening med 90 000 medlemmar. Med fler än 8 000 lägenheter i huvudstaden och fem närliggande kommuner är SKB den största privata hyresrättsaktören i Stockholm. Föreningen bygger och förvaltar bostäder som hyrs ut till medlemmarna i form av kooperativa hyresrätter. SKB är i sin storlek och upplåtelseform, en unik verksamhet som skapar variation på bostadsmarknaden. Lägenheterna, uppförda från 1917 till idag, förmedlas efter turordningsprincip och föreningen är öppen för alla. Den verkställande organisationen har drygt 130 medarbetare och drivs på företagsmässiga villkor som en ekonomisk förening.