SKBs fastighetsförvaltning får toppbetyg i årets hyresgästundersökning

Årets hyresgästundersökning gav ett högt servicebetyg till SKB, Stockholms Kooperativa Bostadsförening. Nära 100 procent är nöjda med bemötandet från företagets personal och det totala serviceindexet uppnådde 88,4 procent.

Undersökningen visar att 96,9 procent är nöjda med bemötandet från SKB:s egna hantverkare och fastighetsskötare, när de utför arbeten i fastigheterna. Det betyget är en del av serviceindex, som genom ett stort antal frågor mäter hur nöjda de boende är inom fyra olika områden:

• Hjälp när det behövs: 93% (medel för alla bolag 87%)
  • Ta kunden på allvar: 92% (86,4%)
  • Trygghet: 88% (79,5%)
  • Rent och snyggt: 82,4% (74,4%)

– Att vi har egna fastighetsskötare i varje kvarter och även egna hantverkare, är två viktiga faktorer som bidrar till det positiva resultatet. Dessutom sätter vi kvalitet och hållbarhet i fokus när vi själva förvaltar våra fastigheter. För det vi bygger, det förvaltar vi för evigt, säger Claes Göthman, förvaltningschef på SKB.

Hyresgästundersökningen genomfördes av AktivBo AB och medelvärdena som nämns inom parentes ovan, är baserade på undersökningar genomförda av AktivBo 2017. Drygt 259 000 hyresgäster fick då möjlighet att svara på enkäten. I årets undersökning fick 2 905 boende hos SKB möjlighet att svara på hyresgästundersökningen. Det totala resultatet av undersökningen 2018 presenteras i februari 2019.

Tidigare i år fick SKB första pris för Sveriges bästa förvaltning i årets tävling Branschindex Bostäder och Kontor.

För mer information kontakta:
Eva Nordström, vd SKB
eva.nordstrom@skb.org

Claes Göthman, förvaltningschef SKB
Claes.gothman@skb.org

SKB är en kooperativ hyresrättsförening med 89 000 medlemmar. Med fler än 8 000 lägenheter i huvudstaden och fem närliggande kommuner är SKB den största privata hyresrättsaktören i Stockholm. Föreningen bygger och förvaltar bostäder som hyrs ut till medlemmarna i form av kooperativa hyresrätter. SKB är i sin storlek och upplåtelseform, en unik verksamhet som skapar variation på bostadsmarknaden. Lägenheterna, uppförda från 1917 till idag, förmedlas efter turordningsprincip och föreningen är öppen för alla. Den verkställande organisationen har drygt 130 medarbetare och drivs på företagsmässiga villkor som en ekonomisk förening.

Taggar: