Christopher Eckerberg ny vd för SKB

Christopher Eckerberg är utsedd till ny vd för Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB. Han kommer att fortsätta SKB:s framgångsrika arbete med säker hantering av använt kärnbränsle och kärnavfall.

Styrelsen för SKB har idag tagit beslut om att tillsätta Christopher Eckerberg som ny vd för SKB. Han efterträder Claes Thegerström från och med den 1 september 2012. Christopher Eckerberg har 15 års erfarenhet av arbete i ledande position i olika delar av energibranschen, både i Sverige och internationellt.

Vi står inför en viktig period i SKB:s utveckling där företaget går in i en utmanande transformationsperiod. Under Claes Thegerströms ledarskap har SKB tagit stora steg fram mot att förverkliga ett svenskt slutförvar för använt kärnbränsle och skapat en organisation väl rustad för detta, säger Peter Gango, chef för affärsenhet Nuclear Power, Vattenfall, och styrelseordförande i SKB.

Christopher kommer nu fortsätta arbetet och utveckla verksamheten under kommande år. Han har goda förutsättningar att driva SKB genom denna transformation med sin erfarenhet av såväl samhällskontakter som stora projekt och sin förmåga att uppnå verksamhetsmål, fortsätter Peter Gango.

Christopher Eckerberg har närmast haft flera ledande positioner inom Vattenfall och har idag rollen som chef för affärsenhet Engineering, Vattenfall. Han sitter i styrelsen för SKB International AB sedan 2010. Claes Thegerström kommer efter vd-skiftet att fortsätta stödja företaget bland annat i den pågående tillståndsprövningen för slutförvaring för använt kärnbränsle och i internationella uppdrag.

SKB har påbörjat en förändringsprocess med stora kapitalintensiva projekt framför sig. Jag ser fram emot att driva detta arbete vidare tillsammans med SKB:s mycket kompetenta medarbetare, säger Christopher Eckerberg.

För mer information och presskontakt:

– Vi står inför en viktig period i SKB:s utveckling där företaget går in i en utmanande transformationsperiod. Under Claes Thegerströms ledarskap har SKB tagit stora steg fram mot att förverkliga ett svenskt slutförvar för använt kärnbränsle och skapat en organisation väl rustad för detta
Peter Gango, styrelseordförande SKB
SKB har påbörjat en förändringsprocess med stora kapitalintensiva projekt framför sig. Jag ser fram emot att driva detta arbete vidare tillsammans med SKB:s mycket kompetenta medarbetare.
Christopher Eckerberg