Fortsatt mervärdessatsning på Inre hamnen

Sedan 2011 pågår ett omfattande arbete inom Oskarshamns kommun med att planera för en omvandling av Inre hamnen. Projektet har tidigare beviljats medel ur mervärdesprogrammet för en inledande fas med bland annat parallella uppdrag till arkitektkontor, med mycket goda resultat. För att ta arbetet vidare till nästa steg får projektet nu ytterligare medel, enligt ett beslut av styrgruppen för samarbetet kring mervärdesavtalet.

-          Vi upplever en stor förväntan och optimism bland oskarshamnsborna kring arbetet med förnyelsen av Inre hamnen. Därför är det mycket tillfredsställande att vi kan fortsätta driva detta arbete i ett högt tempo och med fortsatt hög kvalitet, säger Peter Wretlund, kommunstyrelsens ordförande i Oskarshamns kommun.

-          Det här är onekligen ett spännande projekt, med nya bostäder i ett nytt,  attraktivt bostadsområde. Ökad attraktionskraft för kommunen gynnar alla inblandade, säger Jenny Rees, ansvarig för arbetet med mervärdesavtalet på SKB i Oskarshamn.

Nästa steg i projektet handlar främst om att reducera de tre befintliga förslagen för Inre hamnens utformning och innehåll till ett slutligt förslag som både är väl förankrat och kvalitetssäkrat. Detta bedöms omfatta ett till två års arbete och kan sedan följas av det ordinarie detaljplanearbetet. Totalt rör det sig om två miljoner kronor under de närmaste två åren.

Fakta om mervärdesavtalet:
Det samarbetsavtal om mervärdesinsatser som tecknades 2009 mellan Svensk Kärnbränslehantering AB (SKB), SKB:s ägare samt Oskarshamns och Östhammars kommuner innebär att mervärden ska skapas i kommunerna om totalt mellan 1,5  till 2 miljarder kronor. En styrgrupp där samtliga parter ingår har tillsatts för att leda arbetet.

Jimmy Larsson-Hagberg, presschef SKB, 08-459 84 83, jimmy.larsson-hagberg@skb.se

Peter Wretlund, kommunstyrelsens ordförande Oskarshamns kommun, 070-523 38 85

Det här är onekligen ett spännande projekt, med nya bostäder i ett nytt, attraktivt bostadsområde. Ökad attraktionskraft för kommunen gynnar alla inblandade.
Jenny Rees
Vi upplever en stor förväntan och optimism bland oskarshamnsborna kring arbetet med förnyelsen av Inre hamnen. Därför är det mycket tillfredsställande att vi kan fortsätta driva detta arbete i ett högt tempo och med fortsatt hög kvalitet.
Peter Wretlund