Resultat från SKB:s Grönlandsforskning publicerade i tidskriften Science

I augusti publicerade den väl ansedda vetenskapliga tidskriften Science en artikel där resultat från forskningsprojektet Greenland Analogue Project (GAP) presenteras. Forskningen har bedrivits sedan 2008 som ett internationellt samarbete mellan SKB, Posiva (Finland) och NWMO (Kanada), med SKB:s medarbetare Lillemor Claesson Liljedahl som projektledare.

Syftet med forskningen på Grönland är att genom faktiska observationer få kunskap om hur grundvatten bildas och rör sig i ett landskap med inlandsis och permafrost. Det är viktigt när man analyserar den långsiktiga säkerheten hos exempelvis ett Kärnbränsleförvar i Forsmark. Just nu pågår förvisso en global uppvärmning, men under de kommande 100 000 åren kan vi få perioder med permafrost och inlandsis, säger Lillemor Claesson Liljedahl.

Resultaten från en studie om smältvatten utförd av ett forskningsteam vid University of Montana publicerades i tidskriften Science den 16 augusti. I studien har forskningsteamet borrat 23 hål genom inlandsisen, ned till dess botten, med en specialkonstruerad isborr. Undersökningar av mängden smältvatten och vattenflödet vid borrhålen visar bland annat hur detta påverkar inlandsisens rörelse.

Glaciologer har hittills antagit att inlandsisar har stora likheter med små glaciärer. Resultaten från studien visar dock att detta enbart gäller det mest frontnära området. Under större delen av inlandsisen fungerar hydrologin annorlunda än man tidigare antagit. Forskningsresultaten från studien har därför uppmärksammats internationellt.

GAP-projektet tar ett helhetsgrepp och väcker stort intresse internationellt. Att resultaten från den här studien publiceras i Science är ett kvitto på att den kunskap som SKB tar fram håller högsta vetenskapliga kvalitet. Då hela GAP-projektet genererat mycket ny kunskap räknar jag med att vi kommer att publicera många artiklar i en rad olika vetenskapliga tidskrifter under de närmaste åren. Artikeln i Science är bara början, säger Lillemor Claesson Liljedahl.

Lillemor Claesson Liljedahl
Då hela GAP-projektet genererat mycket ny kunskap räknar jag med att vi kommer att publicera många artiklar i en rad olika vetenskapliga tidskrifter under de närmaste åren. Artikeln i Science är bara början.
Lillemor Claesson Liljedahl