SKB tecknar avtal med Elajo om lagringskassetter för använt kärnbränsle

Svensk Kärnbränslehantering AB (SKB) tecknar avtal med Elajo Mekanik AB (Elajo) om kassetter för mellanlagring av använt kärnbränsle. Avtalet gäller för perioden 2014 - 2019 och bedöms vara värt cirka 150 miljoner kronor.

Det nya avtalet innebär att Elajo ska tillverka och leverera 304 lagringskassetter av typen kompaktkassetter till SKB:s mellanlager för använt kärnbränsle i Oskarshamn.

– Vi ser fram emot att fortsätta vårt samarbete med Elajo, som är ledande inom sitt område. Elajo har den spetskompetens och kvalitet som krävs för att SKB skall kunna hålla högsta säkerhet, säger Christopher Eckerberg, vd för SKB.

Avtalet med SKB innebär att Elajo bygger ut sin verksamhet i Oskarshamn och anpassar den till tillverkningen av de nya kassetterna.

– Vi är mycket glada för att SKB har gett oss förnyat förtroende och att de valde oss som partner för tillverkningen av de nya kassetterna. Genom avtalet säkrar vi befintliga arbetstillfällen fram till och med 2019. Det kan också bli aktuellt med nyanställningar. Även om det inte varit avgörande gläder det oss också att SKB valt att vända sig till en lokal tillverkare, säger Anders Lindh, vd för Elajo.

Fakta om SKB:s mellanlagring

I SKB:s mellanlager för använt kärnbränsle, även kallat Clab, lagras kärnbränslet i vattenbassänger, 30 meter ned i berget. Det använda kärnbränslet fraktas dit från kärnkraftverken i Forsmark, Ringhals, Oskarshamn och tidigare Barsebäck. När det använda kärnbränslet transporterats till anläggningen, placeras det i speciella lagringskassetter innan vidare transport ner i förvaringsbassängerna.

Åtta meters vattentäckning skärmar effektivt av strålningen och kyler samtidigt det heta bränslet. Radioaktiviteten och värmeutvecklingen minskar med tiden och genom att mellanlagra bränslet blir det enklare att hantera i ett framtida slutförvar. I dag mellanlagras cirka 5 600 ton använt kärnbränsle i SKB:s mellanlager. Anläggningen byggdes ut under 2000-talet och har i dag en kapacitet på sammanlagt 8 000 ton.

Jimmy Larsson-Hagberg, presschef SKB, 070-269 91 15
Anders Lindh, vd Elajo Mekanik AB, 0491-76 76 30