Första spadtaget på Strömsör

Bygget av Strömsör påbörjas på måndag med det första spadtaget. Fördelningen av de 118 lägenheter som Skebo bygger är klar i detalj och rymmer allt mellan små tvåor och fyror.
– Strömsör kommer att erbjuda boenden för hushåll i olika storlekar i ett väldigt attraktivt område nära älven och centrum, säger Harriet Classon, styrelseordförande i Skebo.

Skellefteås nya stadsdel Strömsör blir Skebos största byggprojekt under 2000-talet.

Skebo bygger 118 hyresrättslägenheter. På Strömsör samverkar Skebo även med Skellefteå Industrihus, som bygger kontorshus och parkeringshus närmast E4, och Riksbyggen, som bygger cirka 100 bostadsrätter.

– Det blir en trevlig innergård och ett levande område i stort, säger Harriet Classon.

Balkong i alla lägenheter
Skebos lägenheter ryms i fyra stora huskroppar som byggs från sex våningar i norr till fyra våningar i söder för att optimera utsikten mot älven.

Lägenheterna blir moderna med genomtänkt planlösning. Alla lägenheter förses med balkong.

– Majoriteten av lägenheterna blir tvåor och treor. Intressant är även att vi förser fem av treorna med en egen toalett i det extra sovrummet. Vi tror att det kommer att vara tilltalande för hushåll med inneboende eller hemmaboende tonåring, säger Åsa Andersson, Skebos vd.

Inflyttningen planeras till 2020.

Fakta / fördelning av lägenheter:

• 41 procent små tvåor, 49 stycken, 35–39 m2.
  • 19 procent tvåor, 23 stycken, 47–54 m2.
  • 37 procent treor, 44 stycken, 62–74 m2.
  • 2 procent fyror, 2 stycken, 83 m2.

Mediainbjudan till första spadtaget på Strömsör
Dag: Måndag den 9 oktober.
Tid: 09:00.
Plats: Strömsör, strax öster om E4 vid Victoriabrons norra fäste i Skellefteå.
Media välkomnas att närvara när det första historiska spadtaget tas. Vid det första spadtaget medverkar Harriet Classon och Åsa Andersson från Skebo samt Kurt Nyström från NCC, totalentreprenör för bygget. Alla finns tillgängliga för intervjuer med media.

0910–73 65 10